امروز سه شنبه 29 مهر 1399

مراقب سیستم ایمنی باشید (قسمت دوم)

یکشنبه 25 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
مراقب سیستم ایمنی باشید (قسمت دوم)

چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند؟

در ادامه مواردی که در مقاله قبل به آن پرداختیم، با ما همراه شوید تا با اطلاع از عادت های اشتباه، آنها را کنار گذاشته و ناخوداگاه باعث ضعف سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هایی چون کرونا ویروس، آنفولانزا و دیگر بیماری های تهاجمی نشویم.


استفاده از رژیم های سخت و مبنی بر استفاده فراوان از نوشیدنی های لاغری

درست است که رژیم سالم غذایی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن همیشه توصیه می شود اما گاهی تعدادی از رژیم های غذایی اثر عکس داشته و بیشتر به بدن صدمه وارد می کنند. طبق تحقیقات انجام شده دریافته اند رژیم های سخت غذایی مانند رژیم نوشیدنی، می تواند در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کرده و بدن را مستعد پذیرش بیماری سازد.

رژیم هایی که در آن کربوهیدرات ها حذف می شوند و کالری بسیار پایینی توسط بدن دریافت می گردد، حقیقتا می توانند خطرناک باشند. اصولا در این رژیم های سخت بدن دچار کمبود ریزمغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی مانند سلنیوم، روی و منیزیم می شود که وجود آنها جهت تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است.


عادت های اشتباه و ضعف سیستم ایمنی

راهکار چیست؟

شما می توانید نوشیدنی هایی مثل چای سبز را در کنار مواد مغذی که استفاده می کنید، به برنامه غذایی خود اضافه کنید و از فواید آن بهره ببرید اما اگر به خیال کاهش وزن سریع، مقدار زیادی نوشیدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید تنها چیزی که عایدتان می شود از دست دادن مواد مغذی و مورد نیاز بدن است. بهتر است با توجه به شرایط بدنی خود و تحت نظارت پزشک و متخصص تغذیه از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید.


مسافرت های کاری و پر استرس

تحقیقات نشان داده است افرادی که بعلت شغلشان مسافرت‌های کاری زیادی را می روند و همراه با آن استرس زیادی را تحمل می کنند اصولا سیستم ایمنی ضعیفی را دارند. چنین افرادی بیشتر از بقیه در معرض آلاینده ها، میکروب ها و عوامل خطرساز قرار می گیرند و همین امر باعث می شود فشار بیشتری به سیستم ایمنی بدنشان وارد شود.

در کنار این خطر عواملی چون استراحت کم، خواب ناآرام و برنامه غذایی نامنظم هم می تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شان شود و آنها را برای ابتلا به بیماری مستعد تر سازد.


عادت های اشتباه و ضعف سیستم ایمنی


راهکار چیست؟

افرادی که ناچارند بخاطر شغلشان مرتب در سفر باشند، بهتر است برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند و مواردی چون ورزش کردن را که می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند را در اولویت های برنامه روزانه خود قرار دهند. آنها می توانند روزانه با یک پیاده روی نیم ساعته شرایط را بسیار مساعدتر کنند.

چنین افرادی باید بیش از دیگران غذاهای مقوی خورده و مواد غذایی چون شکلات تلخ، انواع میوه های دارای ویتامین C و مغزیجات را در برنامه غذایی و میان وعده های خود قرار دهند.


تنهایی

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهند تنهایی به مدت طولانی می تواند سیستم ایمنی را به صورت چشمگیری ضعیف کند و بدن را مستعد پذیرش بیماری های روحی و جسمی سازد.

تنهایی مزمن این روزها به یکی از مشکلات جوامع پیشرفته یا در حال پیشرفت تبدیل شده است. گزارشات نشان می دهد بطور میانگین 20 درصد از افراد یک جامعه احساس تنهایی می کنند و این موضوع سیستم ایمنی بدنشان را مورد حمله قرار می دهد.


عادت های اشتباه و ضعف سیستم ایمنی

راهکار چیست؟

تنهایی فقط به معنی خالی بودن اطرافمان از آدم ها نیست بلکه اگر شما در جمع هم احساس تنهایی کنید، شامل صدمات وارده بوسیله تنهایی می شوید. تنهایی چه به صورت فیزیکی باشد و چه به صورت احساسی، بسیار مخرب است. شما می توانید با انجام کارهای گروهی و شرکت در فعالیت های اجتماعی به این احساس غلبه کنید.

در زمان هایی مثل شیوع ویروس هایی چون کرونا که نمی توان به راحتی در اجتماع حضور داشت بهتر است فعالیت های از راه دور اجتماعی، کتاب خواندن، فیلم های شاد دیدن، فعالیت های عقب افتاده مثل شیرینی پزی و... را انجام دهید همچنین تمرینات کاهنده استرس همچون مدیتیشن، حضور ذهن و یوگا می‌تواند بسیار مفید باشد. هرچه روحیه شما بهتر باشد به همان اندازه سیستم ایمنی شما قوی تر است.


عادت های اشتباه و ضعف سیستم ایمنی

مصرف دخانیات

یک تحقیق تازه که بر طیفی گسترده از مبتلایان به بیماری کرونا انجام شده نشان می‌دهد که احتمال بروز نارسایی های جدی و مرگ در میان مردان سیگاری مبتلا به مراتب از افراد دیگر بیشتر است.

یافته‌های این پژوهش که به وسیله دانشمندان در چین و آمریکا و بر روی ۸ هزار فرد مبتلا انجام شده، نشان می‌دهد احتمال بیشتری وجود دارد که مردان سیگاری به این بیماری مبتلا شوند. همچنین بیماری در آن‌ها با علائم شدیدتری همراه خواهد بود و احتمال مرگ نیز به همین میزان در میان این دسته از افراد بالاتر است.


راهکار چیست؟

از حضور در اماکن مصرف و عرضه دخانیات از جمله قلیان‌سراها و اتاقک‌های سیگار که منجر به انتقال آلودگی ویروسی می‌شود، خودداری کنید و تا اطلاع‌ ثانوی از انجام تست مونوکسید کربن توسط دستگاه اندازه‌ گیری در کلینیک‌های ترک سیگار و مطب‌های پزشکان متخصص ریه پرهیز کنید.

 

برچسب ها

بیماری ها کرونا سیستم_ایمنی استرس دخانیات تقویت_سیستم_ایمنی تضعیف_سیستم_ایمنی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما