امروز یکشنبه 11 آبان 1399

کودکان کم وزن و کم اشتها

چهارشنبه 21 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
کودکان کم وزن و کم اشتها

لاغر بودن همیشه به منظور لاغری مفرط و چوب کبریت بودن نیست. بعضی از کودکان به طور ژنتیکی لاغر هستند و توسط یک رژیم غذایی مناسب و همچنین تحرکات بالای بدنی در این حالت مانده اند. به این کودکان، کودکانی سالم و طبیعی می گوییم. تعدادی از کودکان هم با اینکه جثه کوچکی دارند اما در دسته ی کمبود وزن قرار نمی گیرند به این دلیل که از زمان تولد در در همین نمودار وزن بوده‌اند و اندام ریزی دارند.

کودکانی که دارای کمبود وزن هستند ممکن است مشکل در  تغذیه آنها، حالات روحی روانی یا سلامتی جسمی آنها باشد. هنگامی که از کودکان صحبت می‌شود، نمی‌توان رژیم‌های غذایی محدودی را مد نظر قرار گرفته و آنها را مجبور به استفاده از چنین رژیم های غذایی کرد زیرا کودکان در حال رشد و بزرگ شدن هستند و بدن آنها به تمامی مواد غذایی نیاز دارد.

ما با بعضی از ترفندها می‌توانیم اشتهای آنها را بیشتر کنیم و تمایل آنها را به خوردن غذاهای مفید بالا ببریم. کودکان تا سن یک سالگی از شیر به عنوان منبع اصلی غذایی استفاده می کنند و از حدود ۱۱ ماهگی می توانند از غذای سفره یا همان غذایی که دیگر اعضای خانواده استفاده می کنند، بخورند. بعضی از کودکان آلرژی هایی مانند آلرژی به شیر دارند در نتیجه از همان دوران کودکی رژیم غذایی آنها متفاوت می شود.


کودکان کم وزن و کم اشتها

وقتی کودک ما شش ماهگی را رد می کند، دیگر می تواند در روز به جز شیر، تا دو وعده غذایی را بخورد. زمان غذا خوردن کودک ما بهتر است مشخص باشد. اگر کودک شما از همان اول از خوردن غذای کمکی سرباز می زند و علاقه ای به خوردن آن نشان نمی‌دهد، بهتر است این وعده ها را قبل از خوردن شیر قرار دهید.

شما می توانید هنگامی که کودک مشغول غذا خوردن است یک سینی بزرگ را زیر دست او بگذارید و به او اجازه دهید با غذای خود به گونه‌ای برخورد کند انگار در حال کشف چیز جدیدی است. اغلب کودک غذا را در سینی پخش کرده و اجزای غذا را شناسایی می کند. کودکی که اجازه دارد با دستان خود مواد غذایی را از هم جدا کند و گاهی مقداری از آن را در دهان خود بگذارد کم کم اشتهای بیشتری به خوردن پیدا می‌کند.


پیشنهادهایی برای بهبود اشتهای کودکان

خوردن صبحانه

صبحانه مهمترین وعده غذایی است که بسیار ضروری بوده و برای بدن فواید زیادی دارد. اگر کودک بتواند صبحانه خود را به طور کامل بخورد، در طول روز اشتهای خوبی خواهد داشت. صبحانه می تواند متابولیسم بدن کودک را بالا ببرد و او را برای یک روز سرشار از انرژی آماده کند.


کودکان کم وزن و کم اشتها

 خوردن آب نیم ساعت قبل از غذا

بهتر است صبح، هنگامی که کودک بیدار می شود، دهان او را بشوید و سپس یک لیوان آب ولرم به او بنوشانید. خوردن آب می تواند نیم ساعت قبل از وعده های غذایی باشد اما به جز آن کودک را عادت بدهید تا در روز به مقدار کافی آب بنوشد.


 در فواصل زمانی منظم به کودک غذا دهید

 بهتر است هر دو ساعت یکبار به کودک خود غذا دهید. وعده غذایی در بزرگسالان حالت استانداردی دارد اما در کودکان ممکن است بیشتر باشد. گرسنه ماندن کودکان آنها را کلافه و نق نقو می کند. متابولیسم و رشد در کودکان به سرعت انجام می شود در نتیجه نیاز به وعده‌های غذایی بیشتری دارند. اگر بتوانید وعده های غذایی را به دو ساعت یکبار تقسیم کنید و در هر وعده مقداری از وعده اصلی غذا را قرار دهید، اشتهای کودک شما کم کم در این ساعت ها تحریک می‌شود و بهتر به غذا خوردن تمایل نشان می دهند.


میان وعده

میان وعده برای کودکان معادل با همان وعده های اصلی غذایی است و به همان اندازه حائز اهمیت است. بهتر است به جای استفاده از غذاهای فراوری شده و غلات حجیم شده از ساندویچ های خانگی استفاده کنید. اگر غذاهای ناسالم را از کودک خود دور کنید، اشتهای او بسیار بهتر می شود.


کودکان کم وزن و کم اشتها


بادام زمینی را نادیده نگیرید

بادام زمینی تنها یک آجیل نیست بلکه می تواند به علت داشتن پروتئین آن را پادشاه آجیل ها دانست. بادام زمینی به افزایش اشتها بسیار کمک می کند. کره بادام زمینی را در وعده صبحانه کودک قرار دهید.


لبنیات فقط شیر نیست!

در بسیاری از کودکان شیر استفاده بیش از حد دارد و معده آنها بیشتر با شیر پر می شود. کودکانی که شیر بسیار زیادی مصرف می کنند، اشتهای خود را به وعده‌های غذایی از دست می‌دهند. بهتر است برای استفاده از لبنیات فقط بر شیر تکیه نکنید. مواد لبنی دیگری هم مانند پنیر، خامه، ماست و ... را هم در برنامه غذایی کودک قرار دهید.


بگذارید کودک به غذای خود ناخنک بزند

 هنگامی که کودک شروع به ناخنک زدن به غذا می‌کند، اشتهای او تحریک می‌شود و میل بیشتری به خوردن غذا پیدا می کند. اگر کودکی دارید که اشتهای کمی دارد، مقدار های کوچکی از غذا را در دسترسش قرار دهید. به اینصورت کم کم اشتها و میل او برای خوردن بیشتر می شود.


غذاهای پر ادویه را از برنامه غذایی کودک خود حذف کنید

کودکان برعکس بزرگسالان از غذاهای پر ادویه و تند و تیز لذت نمی برند. ممکن است کودکان در آشپزخانه ای که بوی غذا های تندوتیزی را دارد یا بوی سیر در آن پخش شده، احساس بی‌اشتهایی کنند. بهتر است در مکانی به کودک خود غذا دهید که بوی ادویه زیادی در آن نباشد و همچنین غذای کودک ما کم ادویه باشد.


 به جای ادویه های تند، از ادویه های اشتها آور استفاده کنید

 دارچین، پونه کوهی، رازیانه و گشنیز را می توان از دسته ادویه جاتی نامید که باعث زیاد شدن اشتها می شوند. به جای نمک و فلفل زیاد این ادویه ها را به غذای کودک اضافه کنید اما در مصرف آنها زیاده روی نکنید و سعی کنید دیده نشوند.


دور غذاهای چرب خط بکشید

افراد زیادی هنوز در جامعه ما هستند که تمایل دارند در غذای خود از کره و چربی های گوسفندی و غیره استفاده کنند. اما برخلاف تصور آنها غذاهایی به این شدت چرب، اشتهای کودک را از بین می برد.


کودکان کم وزن و کم اشتها


بازی و ورزش را افزایش دهید

 همه ما می دانیم که ورزش کردن و جنب و جوش اشتها را بالا می برد اما شاید در مورد کودک خود این مسئله مهم را از یاد ببریم. اگر کودک شما اشتهای کمی دارد بهتر است او را به بازی کردن و جست و خیز تشویق کنید و خواهید دید که اشتهای او روز به روز بهتر می شود.


هنگام غذا خوردن کودک از بحث کردن بپرهیزید

هنگامی که کودک مشغول غذا خوردن است اگر شما در مورد مسائل مالی یا در مورد کودک خود یا مشکلات زندگی صحبت کنید، استرسی که به وجود می‌آید به کودک خود منتقل می‌کنید و باعث از بین بردن اشتهای او می شوید. بهتر است اگر می‌خواهید در هنگام غذا خوردن صحبت کنید، در مورد چیزهای شاد و هیجان انگیز حرف بزنید آنگاه خواهید دید که اشتهای کودک شما بسیار بالا می رود.


 استفاده از مکمل زینک

 بهتر است طبق نظر پزشک استفاده از روی را برای کودکان کم اشتها شروع کنیم. از مواد غذایی که منبع روی هستند می‌توان به سبوس گندم، کدو تنبل و بادام زمینی اشاره کرد. شما می توانید این مواد را به عنوان میان وعده به کودک خود بدهید.

 

درمان های خانگی را فراموش نکنید

شما می توانید از داروهای خانگی برای افزایش اشتها استفاده کنید. مانند عصاره زنجبیل با عسل و نعنا. شربتی که به راحتی در منزل تهیه می‌شود و اثر بسیار عالی بر اشتهای کودک دارد. همچنین ایمنی بدن او را بالا می برد.


کودکان کم وزن و کم اشتها


دسر

دسر هایی که از میکس میوه تهیه شده اند، اشتهای کودک را بالا می‌برند و همچنین به هضم غذا کمک می کنند. از نظر روانشناسی دسرها می‌توانند کودک را به خوردن غذا تشویق کنند. شما می‌توانید از میوه‌هایی چون توت، سیب و انگور در دسر کودکان استفاده کنید.

  

برچسب ها

تغذیه کودکان تغذیه_مناسب سلامت_کودک وزن_کودک کودک_کم_اشتها کودک_کم_وزن تغدکذیه_کو بازی_کردن کودکان_شاد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

بانو

دوشنبه 21 مهر 1399 ساعت 10:56:43

سپاس فراوان،مطالب بسیارمفیدبود.