امروز جمعه 2 آبان 1399

مقاومت به لپتین و عدم لاغری

سه شنبه 20 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
مقاومت به لپتین و عدم لاغری

​ بدن همه ما قابلیت های شگفت انگیزی دارد که اصولا ما از خیلی از آنها بی خبریم. از جمله نا آگاهی ما از عملکرد هورمون ها و اثر مستقیمی که بر روی کاهش یا افزایش وزن می‌گذارند. امروزه زیاد در مورد هورمون لپتین و مقاومت به لپتین در حوزه لاغری شنیده‌ایم.

گاهی غذاهای پرکالری یا کم تحرکی ما نیست که باعث، چاقی میشود بلکه ممکن است عملکرد هورمون های بدن ما به هم ریخته و نتوانند وظایف طبیعی خود را انجام دهند در نتیجه باعث اختلال در کار بدن شده و چاقی یا لاغری را باعث می شوند. در این مقاله می‌خواهیم تاثیر هورمون لپتین را بر روی وزن و تغییرات آن بررسی کنیم.


 لپتین چیست؟

 هورمونی است که توسط سلول های چربی بدن تولید و ترشح می شود. لپتین از یک کلمه یونانی به نام لپتوس به معنی لاغری گرفته شده است. لپتین که هورمونی پروتئینی است وظیفه مهار گرسنگی و تنظیم اشتها در طولانی مدت و همچنین تنظیم انرژی را در بدن ما دارد. لپتین مستقیما بر متابولیسم یا سوخت و ساز بدن ما تاثیر می گذارد و در نتیجه نوع عملکرد لپتین منجر به تغییر وزن ما می‌شود.

طبق یافته محققین، هورمون لپتین همچون یک سیگنال بسیار قوی در بدن ما کار می کند و پیام های مرتبط با چربی های تولید شده در بدن را به مغز مخابره می کند. نام دیگر لپتین هورمون سیری است. این هورمون همراه با خون به مغز رفته و پیام "من گرسنه هستم" را متوقف می‌کند. هر فردی میزان مشخصی از هورمون لپتین را دارد. اگر این میزان از لپتین افزایش پیدا کند، مغز پیامی را دریافت می کند مبنی بر اینکه بدن نیازی به کالری بیشتر نداشته و انرژی کافی را دارد.


مقاومت به لپتین و لاغری


 عملکرد لپتین چگونه است؟

وقتی مشغول غذا خوردن هستید، شروع می‌کند به تحریک مغز تا اشتهای شما را کاهش دهد. این کار را در هیپوتالاموس انجام می‌دهد و پیغامی خلاف بر گرسنگی، "من سیر هستم" را ارسال می کند. هنگامی که این پیام به مغز برسد آن را به دستگاه گوارش می رساند. در این وقت شما احساس سیری کرده و دست از خوردن می کشید.

 لپتین دوست خوبی برای شماست و هورمونی کمک کننده در جهت کاهش وزن. هنگامی که لپتین در حد طبیعی خود باشد شما هیچ مشکلی نخواهید داشت. اما اگر در عملکرد لپتین اختلال ایجاد شود و سطح آن پایین بیاید، متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند و سوخت و ساز کند می شود. در این صورت مبتلا به اضافه وزن خواهید شد.


 تاثیر لپتین بر تغییرات وزن

اگر در بدن مقاومت به لپتین ایجاد شود در هر سن، جنس و فیزیک بدنی که باشید به سمت چاقی می روید. چاقی می‌تواند به علت استعداد ژنتیکی، کم تحرکی، غذا های پرکالری و فشارهای روحی باشد. اگر شما دچار چاقی مفرط هستید میتوانید علت آن را درد عملکرد هورمون لپتین و مقاومت به لپتین جستجو کنید. در این شرایط لپتین اثر گذاری کمی بر سیستم های عصبی مغز خواهد داشت و فرد احساس سیری نمی‌کند. در نتیجه بیشتر می خورد و چربی بیشتری در بدن ذخیره می شود.


مقاومت به لپتین و لاغری


اثرات مثبت لپتین در بدن

 هنگامی که شما چربی های اضافه خود را می‌سوزانید سطح لپتین هم پایین تر می آید. وقتی غذای زیادی رو به روی شما قرار می گیرد این لپتین است که اجازه نمی‌دهد در خوردن زیاده روی کنید و مانع از بروز مشکلات جدی در بدنتان می شود. از دیگر اثرات مثبت لپتین در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کاهش افسردگی

  •  تقویت حافظه و افزایش یادگیری

  •  اعتماد به نفس بالا

  • جوانسازی و شادابی پوست و بدن


 مقاومت به لپتین

در اینجور مواقع پیامی از سمت لپتین به هیپوتالاموس ارسال نمی شود و پیام مخالف آن "من گرسنه هستم" به طور مداوم تکرار شده و غالب می‌شود. مغز در مورد ارسال پیام سیری عملکرد خوبی را نشان نمی‌دهد و این جریان باعث چاقی می شود.


 درمان مقاومت به لپتین

 برای بهبودی و درمان مقاومت به لپتین به نکات زیر توجه کنید:

  • سلامت کبد و کلیه خود را مرتب چک کنید.

  • وزن را در حالت نرمال نگه دارید.

  •  در خوردن زیاده روی نکنید.

  •  خواب شبانه خوبی داشته باشید.

  • از مواد مغذی استفاده کنید.

  •  میوه و سبزیجات را هر روز استفاده کنید.

  • شیرین کننده های مصنوعی را برای همیشه کنار بگذارید.

  •  میان وعده هایی کم کالری بخورید.

  •  مصرف ماهی را فراموش نکنید.

   

برچسب ها

بیماری ها تناسب_اندام مقاومت_به_لپتین چاقی_هورمونی اختلال_درهورمون من_گرسنه_هستم

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما