امروز شنبه 10 آبان 1399

مکمل های مناسب در قائدگی

دوشنبه 19 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
مکمل های مناسب در قائدگی

 فرایند عادت ماهیانه در خانم ها یک مرحله طبیعی از چرخه زندگی ‌شان است که همراه با مشکلات و درد است. در این زمانها می‌توان از مکمل‌هایی استفاده کرد که این درد را کمتر کرده و تحمل آن را ساده تر کند ما قصد داریم در این مقاله به مکمل های لازم و تایید شده اشاره کنیم.


 ویتامین C

شاید بسیار شنیده باشید که خانم ها می گویند در دوران عادت ماهیانه میل به غذا خوردنشان بیشتر می شود. این حالت می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین C باشد. در دوران عادت ماهیانه آهن و مواد مغذی زیادی از دست می روند که ویتامین C می تواند به جذب این مواد مغذی کمک کند.

 اگر در دوران عادت ماهیانه از مکمل‌های آهن استفاده می کنید، در کنار آن مکمل های ویتامین C را هم با نظر پزشک مصرف کنید. از مواد غذایی که شامل ویتامین C هستند می توان انواع سبزیجات و میوه ها را نام برد. اگر همراه با مکمل آهن از مکمل ویتامین C استفاده نمی کنید، می توانید آن را با یک لیوان آب پرتقال نوش‌جان کنید.


مکمل قائدگی


 ویتامین E ‏

PMS  یا سندروم قبل از قاعدگی، به علائمی گفته می‌شود که زنان یک هفته قبل از شروع عادت ماهیانه با آنها مواجه می شوند. مانند زودرنجی، احتباس آب، خستگی، دمی بودن، کج خلقی و درد قاعدگی، که ممکن است با مکمل ویتامین E بتوانید مقداری از آنها را کنترل کنید. دوز مورد نیاز بدن زنان به ویتامین E چهارصد واحد بین الملل است.


ویتامین B

سندروم قبل از قاعدگی یک بخش آزاردهنده از دوران عادت ماهیانه است که ویتامین B12 و ویتامین B6 می توانند در بهبود آن کمک کنند. هرچه سطح ویتامین  B12 بدن کاهش پیدا کند به همان اندازه خستگی شما بیشتر می‌شود. این ویتامین در گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی، تخم مرغ و گوشت مرغ وجود دارد. اگر نمی توانید به مقدار کافی از ویتامین B12 مواد غذایی استفاده کنید، بهتر است با مشورت پزشک مکمل های ویتامین B12 را شروع کنید.

 ویتامین  B6 در جلوگیری از افسردگی اثر بسیار مثبتی دارد و همچنین جلوی نفخ را می‌گیرد و مقدار استاندارد نیاز بدن به ویتامین B6 روزانه ۱۰۰ میلی گرم است. ویتامین B6 عوارضی همچون مشکلات گوارشی. و خشکی پوست را دارد و مصرف همزمان آن با داروهای دیگر ممکن است تداخل ایجاد کند. در نتیجه مکمل ویتامین B6 حتما باید زیر نظر پزشک تجویز شود یا اینکه از منابع طبیعی آن چون آجیل، حبوبات، گوشت، دانه ها و تخم مرغ تأمین شود.


 ویتامین A

ویتامین A می تواند سلامت باروری را تضمین کند، باعث بهبود رشد دندان، بافت نرم و اسکلتی و غشاهای پوستی می شود. همچنین برای سلامت رحم و پوشش آن بسیار لازم است. می توان ویتامین A را از سبزیجات برگ سبز یا منابع حیوانی تامین کرد اما اگر قرار شد مکمل آن را مصرف کنید حتماً زیر نظر پزشک و با دوز تجویزی او مصرف شود.


مکمل قائدگی


 مصرف مکمل امگا ۳

همان طور که گفتیم در دوران پریود، یکی از علائم تغییر خلق و خوی زنان است. مکمل امگا 3 می تواند این حالت را تا حد زیادی بهبود بخشد. زنانی که خونریزی های شدیدی را در دوران قاعدگی تجربه می کنند، نباید مکمل امگا ۳ استفاده کنند زیرا امگا ۳ غلظت خون را پایین آورده و خون را رقیق می‌کند.


آهن

بیشترین مکملی که در این دوران استفاده و توصیه می‌شود، مکمل آهن است که کم خونی خانم ها را جبران می کند. گوشت قرمز و گوشت سفید منابع خوب پروتئین و آهن به حساب می آیند و بهتر است زنان در این دوران روزانه یک وعده از این غذاها را میل کنند.

نکته: خوردن شکلات و شیرینی با توجه به میل زیاد خانم ها در این دوران، بهتر است محدود شود تا اضافه وزن را برای شما به ارمغان نیاورد.

نکته: بر خلاف تصور بعضی از افراد، خوردن شیر در این دوران باعث بیشتر شدن خونریزی عادت ماهیانه نمی شود. شیر به تنهایی می تواند غذای کاملی باشد و خوردن آن محدودیتی ندارد.

دکتر کشاورز متخصص تغذیه در این زمینه اظهار می‌دارد: "در زمان پریود بیشتر زنان دچار اختلالات روحی می شوند. بهتر است برای کنترل این حالت ها و بهبود خلق و خو مکمل های مخصوص این دوران را استفاده کنید که حاوی منیزیم و ویتامین ها هستند. زنانی که اختلالات عصبی دارند می توانند قبل از شروع عادت ماهیانه این مکمل ویتامین را به صورت دو بار در روز یکی صبح و یکی شب میل بخورند تا تعادل روحی بهتری داشته باشند."

 نکته: مکمل مخصوص دوران قاعدگی در داروخانه ها بدون تجویز پزشک هم فروخته می شود چون یک مکمل ویتامین است اما بهتر است، خوردن مکمل ها با دوز تجویزی پزشک باشد.

  

برچسب ها

داروها زنان مکمل ویتامینB6 تسکین_درد امگا3 ویتامینA ویتامینC دردقائدگی دردعادت_ماهیانه ویتامین_های_عادت_ماهیانه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما