امروز جمعه 2 آبان 1399

خندیدن بهترین کمک درمان کرونا

دوشنبه 19 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
خندیدن بهترین کمک درمان کرونا

می توانید به این سوال جواب دهید که در این روزهای کرونایی و پر استرس با انبوهی از خبرهای تلخ انباشته از کرونا ویروس، چند بار در روز از ته دل می خندید؟ تحقیقات زیادی در تمامی زمینه ها بر روی اثرات موثر و مثبت خندیدن بر سلامت و روان انسان ها انجام شده و نتیجه همه آنها بر این موضوع تاکید داشته که خندیدن از ته دل، فشار های روحی و روانی را به صورت چشمگیری کاهش می دهد و به همان نسبت راندمان کاری جسم و فکر ما را بالا می برد.

تعدادی از محققین و روانشناسان در این روزهای سخت تحقیقاتی را بر روی خندیدن و اثر آن بر سیستم ایمنی شروع کرده اند که نتایج بسیار جالبی داشته است. با نتایج به دست آمده می توان گفت افراد مبتلا به کرونا ویروس که نمی‌خندند، درد بیشتری را تحمل می‌کنند.

خندیدن موجب ترشح اندورفین و انکفالین در بدن می شود. اندورفین‌ها یا مسکن‌های طبیعی بدن، موادی هستند که از غدد مخاطی و غده هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است.ورزش و خنده عامل اصلی ترشح این مواد در بدن هستند. رقصیدن را هم می توان نوعی ورزش شاد همراه با خندیدن دانست.

خندیدن یک هدیه خدادادی است که این روزها و در پس اسم هولناک کرونا ویروس فراموش شده است. خندیدن سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و افراد را در مقابل بسیاری ‏از بیماری ها ایمن می کند، به عبارت دیگر از دیدگاه علمی، خنده باعث ترشح بیشتر اندورفین یا همان مسکن طبیعی ‏بدن می شود‎.‎ پس می توان خندیدن را هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری هایی تنش زا چون کرونا موثر دانست.


خندیدن و کرونا

متخصصین خندیدن را به یک طوفان مغزی تشبیه می کنند و اعتقادشان بر ‏این است که خنده همانند یک شوک عصبی برای دستگاه اعصاب و روان بسیار مفید بوده و منجر به افزایش گردش ‏خون به خصوص در اندام های گوارشی و غدد لنفاوی می شود‎.‎ خندیدن بر روی بیماری هایی از جمله قلب و عروق، بیماری های تنفسی، زخم معده و روده، بیماری های ‏گوارشی، آلرژی، سرطان، بیماری های پوستی و روحی- روانی تاثیر مستقیم دارد. همچنین خندیدن از بروز حملات ‏قلبی نیز جلوگیری می کند.‏

بسیاری از افراد از فواید خنده به عنوان نوعی روش درمانی یاد می کنند و اگر هم نتوان آن را نوعی درمان ‏به شمار آورد، قطعا در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نقش موثری دارد‎.‎


خنده درمانی

ابتدا در کشور هندوستان درمانی مستقل به عنوان "خنده درمانی پدید آمد." در این درمان، درمانگر سعی می کند مردم را از استرس ها و روزانگی ها کمی جدا کند و برای لحظه ای آنها را تشویق به خندیدن کند تا برای مدت کوتاهی مشکلات از فکرش دور شوند. دوره‌های خنده درمانی در بین مردم محبوبیت پیدا کرده و با استقبال فراوانی روبرو شده است. البته قبل از هندوستان مردم کشور ژاپن معجزه خنده را پیدا کردند و سعی می‌کردند از آن به‌ عنوان یک مدیتیشن و راه رسیدن به آرامش روحی استفاده کنند.

امروزه از خنده در اختلالات روحی و صدمات جسمی به عنوان درمان استفاده می شود. عده زیادی در سر تا سر دنیا به این راه پیشگیری و درمان در مورد کرونا ویروس، در کنار سایر راه ها توجه دارند و از آن غافل نشده اند. در این کلاسهای خنده درمانی، فواید خندیدن و اثرات آن بر روی بدن و روان به صورت کاملاً گسترده‌ای برای شرکت‌کنندگان توضیح داده می شود تا متوجه باشند این درمان تا چه حد می تواند حال آنها را خوب کند.


خندیدن و کرونا

افرادی که بیرون از خانه کار می کنند، درصد زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند. آنها ساعت‌های زیادی را در معرض استرس و فشار کاری قرار دارند و این فشارها می‌تواند بیماری هایی چون نارسایی قلبی، فشارخون، بی خوابی و افسردگی را به دنبال داشته باشد. و شرایطی چون هجوم یک بیماری می تواند همه چیز را بسیار بدتر کند مانند شیوع کرونا ویروس که تنش ها را چندین برابر کرده است.

عده ای برای اینکه کمی از این فشارها بکاهند و بتوانند قادر به رویارویی با تنش های روزانه شوند، به سمت استفاده از روانگردان ها، مواد مخدر یا تفریحات ناسالم می روند در حالی که می‌توان با انجام دادن تمرین خنده، بهترین نتیجه را بگیرند.


تمرین خندیدن

در حالت خندیدن اکسیژن به صورت بهتری به مغز می‌رسد و به دنبال آن هرمون های انرژی زا ترشح می‌شوند و فرد احساس بسیار خوبی پیدا می‌کند. بهتر است به جای استفاده از هر درمانی، همیشه لبخند بزنید. بعد از ۲ ساعت کار مداوم دست از کار کشیده، دو نفس عمیق به این صورت بکشید که با دماغ عمل دم را با سه شماره انجام داده، یک شماره هوا را نگه دارید و با ۵ شماره عمل بازدم را انجام دهید. سپس گردن و شانه های خود را به سمت عقب برده تا خستگی شما کم شود و این بار بخندید و اگر نمی توانید، لبخند بزنید. سعی کنید حتی اگر شده روزانه ده دقیقه ادای خندیدن را دربیاورید.


خندیدن و کرونا


اثرات خنده

 با بررسی افرادی که خنده درمانی را شروع کرده‌اند به نتایج جالبی رسیدند. سیستم ایمنی بدن این افراد بسیار بهتر شده بود و کمتر دچار سرماخوردگی و عفونت های ریوی و حلق شده بودند. خندیدن می تواند بدن را در مقابل ابتلا به بیماری هایی چون بیماری های ویروسی، میگرن، سردرد های عصبی، دردهای آرتروزی، برونشیت و دیسک کمر ایمن کند.

خنده درمانی را می توان جزو حرکتهای تمرکز فکری دسته بندی کرد. در این شرایط شما مقداری از دنیای فیزیکی جدا می شوید و سعی می کنید به چیزی فکر نکنید. هنگامی که در این حالت فکر خود را متمرکز می کنید، می توانید به راحتی فکر های مخرب، منفی، احساس‌های عصبانیت، خودخواهی و حسادت را از افکار خود دور کنید و به جای آن گذشت، احترام به دیگران، فداکاری، محبت و بخشش را به فکر خود وارد کنید.در این شرایط شما بسیار روحیه بهتری پیدا می کنید.


خندیدن را عادت خود قرار دهید

مشکلات، ناراحتی ها و استرس ها همیشه وجود دارند و زندگی نمی تواند که بدون آنها باشد اما این مشکلات، دلیل خوبی نیستند که خنده و شادی حذف شوند. می توان هر دو را در کنار هم داشت و هنگامی که خنده وارد زندگی ما شود می‌تواند به خوبی مشکلات دیگر را مدیریت کند. هنگامی که با خندیدن فکر و ذهن شما از افکار منفی پاک می شود می توانید آرامش بهتری را تجربه کنید و در این آرامش راحت تر و با اندیشه ای بهتر تصمیم بگیرید و به دنبال آن بر مشکلات چیره شویم.

در گروه های خنده درمانی اصولاً داستان های خنده دار و بامزه ای را با هم تماشا می‌کنند تا جایی که همه به راحتی بتوانند در کنار هم و بدون دغدغه بخندند. این خنده های دسته جمعی می تواند معجزه کند!

اگر از همین امروز تلاش کنید و این نوع خندیدن را وارد زندگی خود کنید، خواهید دید که چه تغییرات زیبایی در زندگی شما به وجود خواهد آمد. لبخند بزنید و با دیگران از ته دل بخندید و به این گونه آرامش را به محیط زندگی و کار خود آورده و استرس ها را از خودتان دور کنید.

  

برچسب ها

بیماری ها کرونا بیماری_جهانی روانشناسی کروناوخندیدن خندیدن_ودرمان_کرونا خندیدن_وتسکین_درد خنده_درمانی آندروفین

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما