امروز سه شنبه 29 مهر 1399

رژیم کتوژنیک خوب یا بد؟

شنبه 17 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
رژیم  کتوژنیک خوب یا بد؟

 کارشناسان علوم تغذیه این حقیقت را قبول کرده اند که رژیم های غذایی باعث گرسنگی می‌شوند و این گرسنگی اصولاً نمی گذارد این رژیم تا انتها و به خوبی پیش برود و فرد رژیم گیرنده را تسلیم صدای شکمش می کند. بسیاری از متخصصین تغذیه و کارشناسان این رشته عقیده دارند برای رسیدن به وزن ایده آل، نیازی نیست که به خود گرسنگی بدهید یا مرتب تعداد کالری مصرفی خود را بشمارید.

 در دنیا رژیم‌کتوژنیک بسیار معروف شده است و آن را به نام برنامه‌ کتو هم می شناسند. این برنامه غذایی نه تنها برای کاهش وزن است بلکه در افراد دیابتی و همچنین ورزشکاران هم شناخته شده است و از آن پیروی می کنند.


رژیم کتوژنیک

اصول برنامه غذایی رژیم کتوژنیک بر پایه کاهش کربوهیدرات است و از آن طرف مقدار زیادی چربی به رژیم غذایی اضافه می‌شود. در این رژیم فرد بیشترین مقدار کالری مورد نیاز بدنش را از چربی ها تامین می کند و این مقدار حدود 75 درصد از تمام کالری مصرفی روزانه است و تنها ۲5 درصد کالری به پروتئین و کربوهیدرات تعلق می گیرد. از این ۲5 درصد، ۵ درصد کربوت است.


رژیم کتوژنیک


مزایای رژیم کتوژنیک

 بیشترین گروهی که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنند، ورزشکاران و افرادی هستند که ورزش‌های سنگین را انجام می‌دهند اما نمی‌توان گفت که این رژیم فقط مختص این گروه است. افرادی که توانسته اند به درستی این رژیم غذایی را پیاده کنند، در عملکرد بدنی و تناسب اندام به پیشرفتهای چشمگیری رسیده‌اند. در این رژیم اگر بتوانید تا انتها بروید هم لاغر تر شده، هم وزن کم می کنید و در کنار آن، احساس ضعف و بی انرژی بودن هم نمی کنید.

در رژیم هایی که سرشار از کربوهیدرات هستند اصولاً قبل از هر وعده غذایی، شما به شدت احساس گرسنگی می‌کنید. شما در رژیم کتوژنیک نیازی ندارید که کالری‌های خود را مرتب شمارش کنید. اگر شما بتوانید این مقدار چربی را به غذای خود اضافه کنید و از آن طرف کربوهیدرات را حذف کنید، به آن میزان مورد نیاز از کالری می رسید که وزن شما را کم کند.


 رژیم غذایی کتوژنیک توصیه می شود؟

 هنگامی که حرف از کالری کمتر می شود، کنار آن کاهش وزن هم به چشم می خورد. اما ممکن است کمتر شدن کالری، گرسنگی ایجاد کند و همین گرسنگی توان شما را برای ادامه دادن رژیم پایین بیاورد. در رژیم کتوژنیک شما با چنین مشکلی مواجه نمی شوید. همانطور که گفتیم 75 درصد از کالری مصرفی شما از چربی ها تامین می شود. چربی ها بسیار سیرکننده هستند. در نتیجه احساس سیری در شما طولانی مدت می شود و نیازی به مصرف مرتب غذا به علت گرسنگی نخواهید داشت.

 افرادی که این رژیم را دنبال کرده‌اند می‌گویند نه تنها وزن کم می‌کنند بلکه احساس انرژی زیادی را هم می کنند. رژیم هایی که بر پایه کربوهیدرات باشند کربوهیدرات را به عنوان سوخت استفاده می کنند ولی در رژیم کتوژنیک چون کربوهیدرات بسیار پایین در نظر گرفته شده در نتیجه برای سوخت و ساز، چربی‌ها گزینه اصلی قرار می گیرند.


رژیم کتوژنیک

افراد لاغر هم می توانند حدود ۵۰ هزار کالری در بدن خود داشته باشند که به شکل چربی ذخیره شده است. با القای کتوز، بدن به سراغ این چربی ها می رود و همچنان تا وعده غذایی دیگر پر انرژی بر جای می‌ماند. در رژیم های غذایی کتوژنیک نیازی به صبر کردن زیاد ندارید و اصولاً به سرعت می توانید جواب بگیرید.


 آیا رژیم کتوژنیک و کبد چرب با هم ارتباط دارند؟

 شما در اولین قدم باید به گونه ای عمل کنید که کتوز برای بدنتان مفید باشد. در نتیجه برای رسیدن به این هدف باید کربوهیدرات هایی مانند برنج، نان، شیرینی، غلات و ... را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید و کم کم چربی هایی چون گوشت، ماهی، چربی های گیاهی مانند روغن ها، آجیل و تخم مرغ را به برنامه خود اضافه کنید. هنگامی که توانستید انتقال کتوز را انجام دهید، این بار بر روی کیفیت و تنوع چربی ها کار کنید. ابتدای کار چربی مهم نیست از کدام نوع باشد. اما مطمئن باشید چربی های وارد شده به بدن در رژیم کتوژنتیک باعث کبد چرب نمی شوند چون شما دقیقا به بدن خود القا می کنید که چربی ها را بسوزاند نه اینکه ذخیره کند.

مطمئنا وقتی می خواهید منبع انرژی بدنتان را تغییر دهید کمی احساس خستگی بدخلقی و بی‌حالی می کنید. در رژیم کتوژنیک شما می توانید نتایج را سریع ببینید در نتیجه ایجاد انگیزه می کنید و می توانید از مرحله خستگی و بیحالی به خوبی عبور کنید.


 معایب رژیم غذایی کتوژنیک

حتماً تا به حال شنیده اید که می گویند کتوز منجر به کتواسیدوز می‌شود. اما باید بدانید که این اتفاق ممکن است فقط در دیابتی هایی رخ دهد که دیابت آنها کنترل نشده است. اگر برنامه غذایی کتوژنیک شما توسط یک متخصص نوشته شده باشد هرگز دچار این شرایط نمی شوید.

نکته: اگر اختلالات پزشکی خاصی دارید مانند اختلال در کارکرد کلیه ها، پانکراس، کبد و صفرا بهتر است از این رژیم استفاده نکنید.


رژیم کتوژنیک

چیزی که تا به حال به دست آمده این است که رژیم غذایی کتوژنیک را می توان کاملا بی خطر برای افراد سالم نامید. تحقیقات بسیار زیادی از قدیم تاکنون نشان داده‌اند که برنامه غذایی اگر سرشار از چربی باشد، برای بدن بسیار ضرر دارد اما این در حالی است که شما غذاهای مملو از چربی رو همراه با غذاهایی سرشار از کربوهیدرات مصرف کنید. هنگامی که کتوز القا نشود، بدن مجبور به سوزاندن چربی ها نمی شود. در این شرایط است که رژیم غذایی سرشار از چربی به بدن شما صدمه می رساند.

 چیزی که تا به حال از لحاظ علمی ثابت شده این است که رژیم غذایی که چربی بالایی دارد و از آن طرف کربوهیدرات پایینی در آن گنجانده شده است، کاهش وزن خوبی را می دهد به شرطی که بتوانید انرژی و بافت عضلانی خود را هم حفظ کنید.


 حرف آخر

انتقال به حالت کتوز در این رژیم، سخت ترین مرحله است. اما اگر کمی حوصله به خرج بدهید از نتایج آن شگفت زده خواهید شد. رژیم غذایی کتوز ممکن است بدن را دچار کم آبی کند و الکترولیت ها را از دست بدهید. در نتیجه مانند هر برنامه غذایی دیگر باید آب زیادی بنوشید و همچنین الکترولیت های مورد نیاز بدن مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید یا زیر نظر پزشک مکمل آنها را مصرف کنید.

  

برچسب ها

تغذیه تناسب اندام رژیم_لاغری لاغری تغذیه_مناسب کربوهیدرات رژیم_غذایی رژیم_کتوژنیک چربی_ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما