منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
دلیل بوی بد دهان
دلیل بوی بد دهان

دلیل بوی بد دهان

تاریخ انتشار:
15 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
11 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
18 اسفند 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

حتماً برای شما هم پیش آمده است که هنگام شروع صحبت با یک نفر به علت بوی بد دهان طرف مقابل از ادامه همصحبتی منصرف شده اید یا به نوعی از او دور شده اید. بوی بد دهان یک دلیل عمده برای از بین رفتن رابطه هاست.

بوی بد دهان به علت ماندن مواد غذایی بین دندان ها، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و یا توسط وجود یک بیماری، روی می دهد. ممکن است خود فرد متوجه بوی بد دهان نشود و فرد مقابل او، تنفس بد بو را به او گوشزد کند. بوی بد دهان اصولا همراه با احساس مزه ناخوشایند در دهان، خشکی دهان و پوشش سفید بر روی زبان همراه می شود.

در کنار دلایل برشمرده می توان به دلایل زیر هم اشاره کرد:

استعمال دخانیات

مشکلاتی در سلامت دندان مانند پوسیدگی

عفونت دندان و لثه

استفاده از برخی داروها

بهداشت دهان و دندان

دلیل عمده بوی بد دهان، همان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است در نتیجه می توان با تغییر روش مراقبتی دهان و دندان، این علت بدبویی را برطرف کرد. هنگامی که مسواک زدن را از هر روز به چند روز یک بار می رسانید یا برای کشیدن نخ دندان تنبلی می کنید، ذرات غذایی که بین دندان‌های شما می مانند، فاسد شده و بوی بدی را ایجاد می کند. پلاک هایی که به این صورت در دهان شما ایجاد می شوند، بیماری های لثه را به وجود می آورند. اگر جلوی این روند گرفته نشود، بوی بد دهان هر روز بیشتر شده که نشان دهنده عفونت در دهان شما است.

مسواک زدن روزانه مخصوصاً بعد از خوردن غذا، تاثیر مثبتی بر روی از بین بردن بوی دهان دارد. متخصصین دندانپزشک توصیه می کنند در شروع مسواک زدن، ابتدا مسواک را بر روی زبان خود بکشید تا جرم هایی که بر روی زبان تشکیل شده، برداشته شود.

معاینه

روش دیگر جلوگیری از بوی بد دهانی معاینه است. هنگامی که پوسیدگی دندان قبل از گسترش پیدا کردن، شناسایی شود و دندانپزشک آن را ترمیم کند، بوی بد دهان و دندان هم اتفاق نمی افتد.

بوی بد دهان

دخانیات

یکی دیگر از دلایل بدبویی دهان، مصرف دخانیات است که با ترک کردن دخانیات می توان، بوی بد را از بین برده یا کاهش داد. سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات برای بدن ضرر های بسیاری دارد و شما را دچار بیماری‌های زیادی می کند که یک مورد آن عفونت لثه یا سرطان‌های دهانی است. کشیدن سیگار و دخانیات، مواد شیمیایی را در دهان برجای می گذارد که باعث این مشکلات می شوند.

بزاق دهان و مرطوب نگه داشتن دهان

بدبویی دهان را می‌توان با آشامیدن آب، خوردن آبنبات های بدون قند و جویدن آدامس های بدون قند، از بین برد. هر چه باشد که ترشح بزاق را بیشتر کند، بدبویی دهان کمتر می‌شود. می توان از دهانشویه ها هم برای درمانی موقت استفاده کرد. دهان شویه ها بوی بد دهان را از بین می برند اما باید علت اصلی شناسایی شده و آن هم برطرف شود.

وظیفه بزاق دهان مرطوب نگه داشتن دهان و تمیز کردن آن است. زمانی که این بزاق دهانی به هر دلیلی کم شود، دهان شما خشک شده و بوی بد ایجاد می شود. خشکی دهان علت های متعددی دارد که از شایع ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 اختلال در عملکرد غدد بزاقی

استفاده از برخی داروها

اختلالات بافت اتصالی

تنفس از راه دهان

بوی بد دهان

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی زیادی در رابطه با بدبویی دهان توصیه می شود که یکی از داروهای گیاهی استفاده از آدامس نعنا یا جعفری است.

درمان بیماری

ممکن است بیماری هایی چون عفونت سینوس، برفک، سنگ لوزه، التهاب ریه، دیابت، برگشت اسید معده، ترشح پشت حلق، اختلال در عملکرد معده، اختلالات کبدی و کلیوی، باعث بدبویی دهان شوند که اگر درمان این بیماری ها را شروع کنید می توانید این بوی بد را هم کاهش دهید.

نکته: اگر خشکی دهان شما به اندازه ای بود که نتوانستید آن را با موارد گفته شده رفع کنید، پزشک می تواند برای شما بزاق مصنوعی تجویز کند.

مواد غذایی

مواد غذایی اولین دلیل بوی بد دهان و دندان هستند. به دو صورت مواد غذایی می‌توانند باعث بدبویی شوند. یک مواد غذایی که خود عامل بدبویی هستند مانند پیاز، غذاهای پر ادویه، سیر و ادویه های چون کاری، ماهی، نوشیدنی های اسیدی، پنیر و غیره. این بوی بد به زودی از بین می‌رود ولی دومین روشی که مواد غذایی باعث بد بویی می‌شوند، ماندن ذرات غذا در بین دندان ها است که در این شرایط باکتری ها رشد می‌کنند و باعث بدبویی می شوند.

نکته: گاهی هم رژیم های غذایی باعث بوی خاصی در دهان می شوند مانند رژیم غذایی کتوژنیک. در این رژیم که سوخت و ساز به جای کربوهیدرات به چربی ها منتقل می شود، بوی میوه در دهان شما ایجاد می گردد.

بوی بد دهان

عفونت های دهانی و ارتودنسی

همانطور که گفتیم بیماری های لثه و دندان هم می توانند باعث بدبویی دهان شوند. در ارتودنسی، احتمال ماندن ذرات غذایی بین سیم کشی ها بیشتر می شود و محیط بیشتری برای رشد باکتریها در دهان شما ایجاد می گردد. اگر سیم کشی ها به درستی صورت نگیرد، لثه شما را زخمی کرده و باعث عفونت آن می شود و درنتیجه بوی بد دهانی را ایجاد می کند.

داروها

تعدادی از داروها عوارضی چون خشکی دهان را دارند مانند داروهای ادرار آور و آنتی هیستامین ها.

هنگام بیدار شدن

هنگامی که شما خواب هستید، بزاق دهانی ترشح نمی شود در نتیجه دهان شما خشک شده و باکتری ها رشد می کنند و به هنگام صبح دهان شما بوی بدی دارد. صبح دندان های خود را مسواک زده یا با آب بشویید.

 بارداری

بارداری نمی‌تواند دلیلی بر بدبویی دهان باشد اما در بارداری هایی که ویار مادر شدید است و نمی‌تواند غذای کافی بخورد یا مرتب همراه با غذا برگشت اسید معده را دارد، می تواند بوی بد دهان را به دنبال داشته باشد.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها