منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
ماه گرفتگی و بارداری
ماه گرفتگی و بارداری

ماه گرفتگی و بارداری

تاریخ انتشار:
13 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
18 اسفند 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

“حواست باشد اگر ماه گرفتگی شد، دستت رو روی شکمت نذاری و به ماه نگاه نکنی!"، "اگر حواست نباشه و دستت به شکمت بخوره و ماه گرفتگی باشه، روی پوست بچه لک میفته" حتماً مشابه این توصیه را شنیده اید که به زنان باردار می شود.

از قدیم این تصور وجود داشت که اگر هنگام ماه گرفتگی، زن باردار به آن نگاه کند، این تصویر به جنین انتقال پیدا می کند و روی پوست او لکه های قرمز و قهوه ای شکل می گیرد. ما در این مقاله سعی کرده ایم در مورد این موضوع بررسی های لازم را انجام دهیم و با متخصصین صحبت کرده و خلاصه آن را برای شما بگذاریم.

دکتر خادم متخصص زنان و زایمان می گوید: "این تصور فقط یک خرافات است وهیچ پشتیبانی علمی ندارد. لکه های روی پوست نوزاد یا همان ماه گرفتگی، یک عارضه پوستی است. علت این عارضه، اختلالی است که در عملکرد سلول ها و مشکلات عروقی پدید می آید." در ادامه دکتر خادم توصیه می کند: "بهتر است خرافات را کنار بگذارید و چیزهایی که از نظر علمی ثابت نشده اند را باور نکنید. شما می توانید بدون ترس به ماه گرفتگی این پدیده طبیعی و زیبا نگاه کنید."

ماه گرفتگی و بارداری

همانژیوم چیست؟

دکتر طوسی متخصص پوست، همانژیوم و یا ماه گرفتگی را به این گونه توصیف می‌کند: " همانژیوم که آن را در زبان عامیانه به ماه گرفتگی می شناسید، یک تومور خوش خیم عروقی است و هنگامی به وجود می آیند که سلول های لایه درونی رگ‌ها تکثیر پیدا می‌کنند. دو نوع همانژیوم داریم: مادرزادی و بعد از تولد. امروزه می‌توان همانژیوم را با پیشرفت علم به راحتی درمان کرد. یکی از راه‌های درمانی استفاده از لیزر است. البته این عمل باید حتماً زیر نظر یک متخصص پوست انجام شود."

همانژیوم را می توان در سه نوع تقسیم بندی کرد:

همانژیوم سطحی: اصولاً به رنگ قرمز تا ارغوانی است و در روی پوست پدیدار می‌شود.

همانژیوم عمقی: این نوع از ماه گرفتگی در بافت چربی زیر پوست پدیدار می شود. اصولاً به رنگ بنفش و آبی دیده می‌شود.

همانژیوم مختلط: هنگامیکه هم در لایه های روی پوست رشد غیر طبیعی عروق نمایان شود و هم در داخل بافت چربی.

دکتر طوسی می گوید: "اصولاً همانژیوم مشکل خاصی را به دنبال ندارد مگر اینکه همراه با زخم و خونریزی باشد که در این حالت باید توسط پزشک متخصص به دنبال درمان آن باشید. مادران نباید از اینکه کودک آنها دچار همانژیوم شود، بترسند چون آنها اصولا بی خطر می‌باشند."

دکتر طوسی هم از نظر ماه گرفتگی نظر دکتر خادم را تایید می کند و می گوید: "اینکه مادر با دیدن ماه گرفتگی، لکه پوستی را به جنین خود منتقل می کند، فقط می‌تواند یک خرافات باشد که هنوز هم در بین مردم شنیده می شود. باید اکنون در قرن ۲۱ اینگونه خرافات را به دور بریزیم. لکه هایی که روی بدن نوزاد بوجود می‌آید، تنها به دلیل مشکلات عروقی است و آسمان و کهکشان و ماه و ستاره و خسوف و کسوف، نقشی در ایجاد آنها ندارند."

ماه گرفتگی و بارداری

افسانه های ماه گرفتگی

امروزه ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی جزو پدیده های طبیعی و عادی هستند اما در روزگاران دورتر مردم از این حالت ها می ترسیدند و آنها را نشانه خطر و خشم می دانستند و هر کاری را می‌کردند تا بلایا را کمتر کنند.

زوزه کشیدن سگ ها برای ماه

سرخپوست های آمریکای جنوبی افسانه‌ای داشتند که در آن جگواری به ماه حمله کرد و ماه را خورد. آنها فکر می کردند هنگامی که ماه قرمز می شود و ماه گرفتگی رخ می دهد همان زمان حمله جگوار است. این سرخپوستان همیشه در هراس بودند که جگوار به زمین هم حمله کند و انسان ها را بخورد. آنها عقیده داشتند برای دور کردن جگوار از زمین باید نیزه های خود را رو به ماه تکان بدهند و سر و صدا کنند. حتی گاهی سگ ها را می زدند تا آنها هم رو به آسمان زوزه بکشند.

بین النهرینی ها

بین النهرینی ها هم افسانه های خود را داشتند. آنها فکر می‌کردند هنگامی که دیو ها به ماه حمله می کنند ماه گرفتگی رخ می دهد. آنها می گفتند پادشاه آنها نماینده زمین است و ماه گرفتگی می تواند نشانی باشد از حمله به شاه آنها. برای همین زمان ماه گرفتگی فردی دیگر را به جای پادشاه بر روی تخت می نشاندند تا اگر قرار است حمله اتفاق بیفتد، خطر به او رسیده و پادشاه در امان بماند.

در زمان ماه گرفتگی با پادشاه بدلی به خوبی یک شاه رفتار می شد. هنگامی که ماه گرفتگی تمام می‌شد او از نظرها ناپدید می گشت و بعدها دریافتند که به او سم داده می شد تا قربانی پادشاه آنها شود.

ماه گرفتگی و بارداری

درمان ماه

هوپا قبیله ای بومی در شمال کالیفرنیا عقیده داشتند که ماه بیست همسر و تعداد زیادی حیوان خانگی دارد و اصولاً حیوان های او مار ها و شیر ها هستند. وقتی ماه به حیوانات خود نمی رسید و به آنها غذای خوب نمی‌داد آنها به ماه حمله کرده و خون آلودش می‌کردند و هنگامی ماه گرفتگی به پایان می رسید که ۲۰ همسر ماه وارد عمل شده او را نجات می دادند، خونش را پاک کرده و از او پرستاری می کردند.

جنگ ماه و خورشید

مردم توگوی آفریقا داستان جالبی را تعریف می کنند. آنها در قدیم فکر می کردند هنگامی ماه گرفتگی رخ می دهد که ماه و خورشید باهم در حال جدال هستند. آنها عقیده داشتند اگر مردم از ماه و خورشید بخواهند که جنگ را تمام کنند، ماه گرفتگی به انتها می رسد و برای همین در هنگام ماه گرفتگی دور هم جمع می شدند و کدورت ها و ناراحتی ها را از بین می بردند.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها