منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
جراحی کاشت مو
جراحی کاشت مو

جراحی کاشت مو

تاریخ انتشار:
7 آبان 1397
زمان مورد نیاز:
11 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
18 بهمن 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

شاید بتوان از مهمترین عوامل ریزش مو به ژنتیک، افزایش سن و اختلال هورمون در بدن، اشاره کرد. گاهی شرایط خاص بیماری ها و داروهای مصرفی هم موها را نازک و مستعد ریزش می سازند.

برای انتخاب جراحی کاشت مو حتماً باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و ببینید آیا این بهترین گزینه برای شما است یا خیر.


حقیقتهای ریزش مو

نازک شدن موها گاهی موقتی است مثلاً بر اثر یک فرآیند زیبایی به وجود آمده است اما گاهی موها به صورت دائمی نازک شده و شروع به ریزش می کنند. شما در مورد نشانه های ریزش مو بیشتر بدانید و نوع ریزش موی خود را پیدا کنید تا بهترین روش را بتوانید برای درمان انتخاب کنید.

ریزش موی مردانه (طاسی)

در این نوع ریزش مو خط مو به سمت عقب حرکت کرده و جلوی سر خالی میشود. این نوع ریزش مو اصولاً ارثی است. طبق آمار گزارش شده ریزش موی مردانه حدود ۵۰ درصد از مردان را گرفتار می کند و بطور متوسط از ۲۰ سال به بعد شروع می شود. مشکلات پزشکی در ریزش مو نقش بسزایی دارد ولی اصولا افرادی که با ریزش موی دائمی درگیرند، افراد سالمی هستند.

در ریزش موی مردانه یا طاسی ابتدا موها نازک می شوند و سپس می ریزند. این عارضه همراه با نگرانی، ترس و پایین آمدن اعتماد به نفس است و حتی افرادی دچار افسردگی می شوند.

با کمک بعضی از داروهای گیاهی یا داروهایی که توسط متخصصان پوست و مو تجویز می شود، می‌توان به میزان قابل توجهی جلوی این ریزش مو را گرفت و حتی آن را متوقف کرد.

 عمل کاشت مو چیست

در جراحی کاشت مو از موهایی که وجود دارد به عنوان ناحیه دهنده استفاده می‌کنند یعنی از ناحیه ای که مو در آن وجود دارد تعدادی از موها را برداشته و به ناحیه گیرنده می‌برند که موهایش ریخته است. برای اینکه جراحی خوب انجام شود باید حتماً مناطق پشت سر و اطراف مو داشته باشند. با این برداشت مو از ناحیه دهنده، مشکلی در این نواحی ایجاد نشده و به رشد خود ادامه می دهند. نتیجه عمل به جنس موها، بافت موها و حتی رنگ موها بستگی دارد.

جراحی کاشت مو جزو جراحی های سرپایی و یک روزه است که بیهوشی کامل ندارد و از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. در این جراحی مو به همراه فولیکول های آن از قسمتی از سر توسط چاقو های کوچک مخصوص جراحی بیرون آورده شده و به بخش دیگر منتقل می شود. در بخش گیرنده شیارهایی ایجاد شده و موها با فولیکول خود در این شیار ها قرار می گیرند. پس از جراحی بیمار سری دارد با برشهای زیاد و موهای کوتاه. خیلی وقت ها شنیده اید که در عمل هایی مثل عمل کلیه ممکن است بدن، کلیه جدید را پس بزند اما در عمل و انتقال موها این اتفاق نمی افتد.

کاشت مو نمی تواند طاسی را برای همیشه درمان کند و جلوی صد در صدی ریزش این موها را در آینده بگیرد. بنابراین بهتر است افرادی که دچار طاسی مردانه هستند، عمل کاشت مو را با درمان های دیگری استفاده کنند.

اینکه عمل کاشت موی شما موفقیت آمیز بوده یا خیر به انتظارات شما برمی گردد و شرایط و ویژگی های موجود. نه ماه پس از انجام عمل موها شروع به رشد می‌کنند و ناحیه بدون مو را می پوشانند.

عوارض جراحی کاشت مو

این جراحی همانطور که گفتیم یک جراحی سرپایی با بی حسی موضعی است و یک عمل سخت و دشوار نمی باشد. با این حال مانند تمامی جراحی ها می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. بیشترین عوارض این عمل کم و کوتاه مدت هستند اما بهتر است آنها را بشناسید. در این مقاله به تعدادی از این عوارض اشاره می‌کنیم:

سردرد: سردرد های بعد از عمل کوتاه مدت هستند. عمل کاشت مو و دادن برش ها ممکن است باعث سردرد شود که گاهی پزشک تجویز مسکن میکند.

نازک شدن: چیزی که مشخص است، قسمت هایی که دچار طاسی شده اند می‌توانند باز رویش مو داشته باشند اما ضخامت موها مانند ضخامت موهای عقب یا کنار سر نیست. ممکن است موهای پشت سر که ناحیه دهنده بودند هم کمی نازک تر شوند.

تورم: بعد از عمل ممکن است اطراف چشم و پیشانی بیمار متورم شود که بعد از چند روز تسکین پیدا می کند.

زخم: ممکن است زخم های موقتی در پوست سر شما ایجاد شود اما اگر ژنتیکی پوست های حساس داشته باشید، زخم ها شدید تر شده نیاز به مصرف دارو و پماد دارند.

خارش: خارش اصولاً بعد از عمل خود را نشان می دهد اما نباید بیشتر از چند روز طول بکشد. شستن مرتب موها این مشکل را تا حدودی پوشش میدهد.

عفونت: بعد از جراحی آنتی بیوتیک تجویز می شود بنابراین ایجاد عفونت عارضه ای است که به ندرت گزارش می‌شود.

کیست: ممکن است در ناحیه گیرنده مو کیست دیده شود که نباید بیشتر از چند روز طول بکشد و بعد از آن خود به خود خوب میشود.

چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

۳ الی ۴ ماه زمان نیاز است تا موی بیمار شروع به رشد کند. گاهی این زمان طولانی تر می شود و حتی ممکن است تمام موهای کاشته شده شروع به ریزش کنند که این موضوع طبیعی و موقتی است. افرادی که تن به جراحی کاشت مو می دهند پس از ۶ تا ۹ ماه شاهد رویش ۶۰% موی خود هستند.

نتیجه جراحی بیشتر مربوط به انتظارات شما است همانطور که گفتیم احتمال رویش ۶۰% از موها وجود دارد اما نمی‌توان منتظر معجزه و رویش صددرصدی موها بود.

چگونه یک جراح خوب انتخاب کنیم؟

 همانطور که مشخص است نتیجه جراحی مو فقط به شرایط بیمار بستگی ندارد بلکه به توانایی و تجربه و استفاده از تکنیکهای به روز جراح نیز وابسته است. بهتر است در انتخاب جراح نکات زیر را رعایت کنیم:

  • فردی را برای جراحی انتخاب کنیم که به تجربه بالا شناخته شده است و بیماران او را توصیه می کنند. بهترین راه صحبت کردن با بیماران یک جراح است.

  • جراح باید متخصص این رشته باشد و صلاحیت کافی را برای انجام این عمل داشته باشد.

  • جز شناسایی جراحان موفق و باتجربه به لیست قیمت های آنها هم نگاهی بیاندازیم و بر طبق بودجه خود بهترین‌جراح را انتخاب کنیم.

  • باید کلینیک یا بیمارستانی را انتخاب کنیم که رسیدگی به بیمار خوب باشد و تعداد زیادی آن را توصیه کنند.

 آیا شما گزینه خوبی برای انجام عمل جراحی مو هستید؟

بعضی افراد نمی توانند اقدام به جراحی کاشت مو کنند. مهمترین گزینه داشتن موهای مناسب در منطقه دهنده مو است تا بتوان موهای خوب را از این منطقه به منطقه گیرنده انتقال داد. رنگ مو، ضخامت آن و ساختارش هم مهم است. بعضی از جراحان کاشت مو را در سنین جوانی توصیه می کنند. اما افراد زیر ۳۰ سال نباید این جراحی را انجام دهند. برای گرفتن نتایج بهتر می توان این عمل را تکرار کرد. اگر می بینید این عمل برای شما موفقیت آمیز نیست بهتر است روش های دیگری را امتحان کنید.

منبع: healthline
 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها