منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
چگونه خودتان را دوست داشته باشید!
چگونه خودتان را دوست داشته باشید!

چگونه خودتان را دوست داشته باشید!

تاریخ انتشار:
4 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
6 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
1 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

برای موفقیت و محبوبیت یک شاه کلید وجود دارد. کافیست خودتان را دوست داشته باشید. شاید این مفهوم برای بسیاری گنگ یا مسخره باشد. زیرا همیشه آموزش دیده ایم که برای زندگی بهتر لازم است دیگران را دوست داشته باشیم. اما حقیقت چیز دیگری است. لازمه عشق ورزیدن به زندگی و دیگران، دوست داشتن خوتان است. این موضوع آنقدر مهم است که می‌تواند تحولات عظیمی در خودشناسی و میزان موفقیت ما در زندگی داشته باشد.

برای آنکه خودتان را دوست داشته باشید لازم است ابتدا مفهوم این موضوع را بدانید. مجله پزشکی در این مقاله ابتدا معنای حقیقی دوست داشتن خود را به شما می‌آموزد. سپس اصلی ترین و بهترین راهکارهایی دوست داشتن خودتان ارائه خواهد کرد. در پایان مقاله خودتان را بیشتر از قبل دوست خواهید داشت.

معنای حقیقی دوست داشتن خود

دوست داشتن خود یا همان سلف لاو به معنی رسیدن به یک رابطه دوستی با خود است. دوست داشتن حقیقی خود وقتی اتفاق می‌افتد که فرد به رابطه ای مثبت و موثر با درون خودش رسیده باشد.

 اینکه چقدر فرد برای وجود خودش ارزش و احترام قائل است. چقدر به سلامت جسمانی و روانی خود اهمیت می‌دهد. چقدر از وقتش را برای خودش اختصاص می‌دهد. چه میزان برای رسیدن به خواسته هایش تلاش می‌کند.  همگی به معنی دوست داشتن خود و مصادیقی از میزان عشق به خود است.

دوست داشتن خود یعنی چه؟

فواید عشق به خود

وقتی در دنیای درون، خودتان را دوست داشته باشید، در دنیای بیرون اثراتش را خواهید دید. این تاثیرات بصورت شگفت انگیزی تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در فهرست زیر مهمترین فواید دوست داشتن خود آورده شده است:

  • احترام بیشتر به خود و دریافت احترام بیشتر از سوی دیگران
  • بالا رفتن عزت و اعتماد به نفس
  • افزایش احساس رضایت از زندگی
  • بهبود اعتماد به خود و احساس خودتوانمندی
  • کاهش سطح توقع از دیگران
  • سهل تر شدن مسیر دسترسی به اهداف به دلیل آنکه فرد در مدارهای بالاتر انرژی قرار می گیرد
  • افزایش احساس لیاقت برای داشتن زندگی بهتر

نشانه های کسانی که خودشان را دوست دارند

عشق به خود در درون اتفاق می‌افتد. اما تاثیرات آن به شکل نشانه هایی در زندگی فرد ظاهر می‌شود. هر چه فرد خود را بیشتر دوست داشته باشد، این نشانه ها در زندگیش پررنگ تر و قوی تر ظاهر می‌شود. کسانی که به خود عشق می‌ورزند، نشانه های زیر را دارند. برای آنکه بفهمید چقدر خودتان را دوست دارید، هر یک از این علائم را در زندگی خود بررسی کنید:

  • آرامش دارند
  • خودشان را سرزنش نمی‌کنند
  • تمام ویژگی‌های مثبت و منفی خود را می‌پذیرند و برای بهبود آنها تلاش می‌کنند
  • برای رشد فردی خود وقت می‌گذارند مثلا کتاب های رشد فردی می‌خوانند یا در کلاس های آموزشی شرکت می کنند
  • بخشی از زمان روزانه شان را به خودشان اختصاص می‌دهند
  • ورزش می‌کنند
  • تغذیه سالم دارند و به آن اهمیت می‌دهند
  • در لحظه حال زندگی می‌کنند
  • از تنهایی خود لذت می برند
  • عزت نفس و اعتماد به نفس بالا دارند
  • خودشان را فرد ارزشمندی می‌دانند
  • خودشان را لایق و شایسته رسیدن به آرزوهایشان می‌دانند
کسانی که خودشان را دوست دارند چگونه اند؟

راهکارهای کاربردی برای آنکه خودتان را دوست داشته باشید

اگر احساس می‌کنید که خودتان را به اندازه کافی دوست ندارید، بهتر است برای بهبود آن تلاش کنید. در زیر موثرترین تمرینات خود دوستی آورده شده است:

1. احترام به خود؛ راه حلی ریشه ای برای دوست داشتن خود

یکی از مهمترین دلایلی که سبب می‌شود به اندازه کافی خودتان را دوست نداشته باشید، فقدان احترام به خود است. معنی آن این است که فرد برای خود ارزش و احترام قائل نیست. یکی از نشانه های فقدان احترام به خود، دریافت بی احترامی اطرافیان است. یعنی فرد مدام در شرایطی قرار می‌گیرد که مورد بی احترامی سایرین واقع می‌شود.

اگر از جمله افرادی هستید که از خود می پرسید چرا دیگران به من احترام نمی‌گذارند؟ دلیل آن این است که در دنیای درون به خودتان احترام نمی‌گذارید. برای تقویت احساس احترام به خود راهکارهای زیر بسیار کاربردی است:

  • احساس شایستگی و لیاقت خود را تقویت کنید: یکی از آرزوهایتان را در نظر بگیرید. فرض کنید که به آن رسیده اید. این سوال را با خود مطرح کنید و صادقانه به آن پاسخ دهید: آیا خود را لایق و شایسته این شرایط می‌بینم؟ اگر جواب منفی باشد پس لازم است روی احساس لیاقت خود کار کنید.
  • کنترل گفتگوی درونی: سعی کنید در شرایط پر تنش و منفی به گفتگوی درونیتان هوشیار باشید. می‌توانید مدتی در یک دفترچه گفتگوهای درونی خود را یادداشت کنید. بررسی کنید چه میزان خود را سرزنش می‌کنید یا به خودتان فحش می‌دهید. تلاش کنید به مرور این موارد را محدود و حذف کنید. این کار نیاز به تمرین پیوسته دارد. نتایج آن خارق العاده خواهد بود.
  • برنامه شخصی داشته باشید: برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید. در این شرایط زیر مجموعه اهداف و برنامه های دیگران نمی‌شوید.
روش های دوست داشتن خودمان

2.        دوری از مقایسه؛ اقدامی مثبت در افزایش عشق به خود

وقتی خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید، یعنی تایید می‌کنید که دیگران از شما بهتر هستند. در حالی که حقیقت این نیست. همه ما نقاط قوت و توانمندی های خاص خود را داریم. اما هنوز نتوانسته ایم بیشتر آن ها را کشف کنیم. به همین دلیل احساس می‌کنیم که به اندازه دیگران خوب نیستیم.

یکی از راهکارهای جلوگیری از مقایسه، این است که لیستی از توانمندی های خود تهیه کنید.  سعی کنید هر روز چند مورد به آن اضافه کنید. این کار بر روی ناخودآگاه شما از طریق مستند سازی اثر مثبت خواهد گذاشت.

برای دوست داشتن خود چه کنیم

3.        نبخشیدن خود؛ دشمن بزرگ دوست داشتن خود

هر انسانی در زندگی مرتکب اشتباهاتی می‌شود. این موضوع خوشایندی نیست. اما نبخشیدن خود اتفاق بدتری است که پیرو اشتباهات پیش می‌آید. کسی که خودش را نمی‌بخشد مداوم احساس گناه می‌کند. بدیهی است که با وجود احساس گناه نمی‌توان خود را دوست داشت.

لازم است خود را ببخشید تا بتوانید خودتان را دوست داشته باشید. اگر در مورد اتفاقی احساس گناه دارید، بهتر است موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید. این احساس در صورتی که مداومت داشته باشد، می‌تواند عواقب بدتری را به همراه داشته باشد.

چطور خودم را دوست داشته باشم

4.        خودپذیری؛ موضوعی حیاتی برای آنکه خودتان را دوست داشته باشید

برای آنکه بتوانید خودتان را دوست بدارید، ابتدا باید خودتان را همان طور که هستید بپذیرید. مشکل اصلی اینجا است که اغلب افراد هیچ شناختی از خود ندارند. یا برخی ویژگیهای خود را قبول ندارند. برای تقویت خود پذیری، راهکارهای زیر بسیار موثر خواهد بود:

  • از سه نفر بخواهید سه ویژگی مثبت و سه ویژگی منفی شما را نام ببرند
  • موارد گفته شده را در زندگی خود زیر ذره بین ببرید و سعی کنید آنها را بیابید
  • بجای انکار ویژگیهای منفی سعی کنید آنها را بپذیرید و دوست بدارید
  • روی بهبود هر یک از جنبه های منفی کار کنید و آگاهیتان را افزایش دهید
  • خود را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی بشناسید و دوست بدارید
عشق به خود از طریق پذیرش خودمان

5.        کلمات؛ نیرویی پرقدرت برای آنکه خودتان را دوست بدارید

کلمات در زندگی تاثیر قوی و زیادی دارند. استفاده از جملات تاکیدی مثبت می‌تواند اثر قابل توجهی بر ناخودآگاه داشته باشد. سعی کنید جملات تاکیدی مختص به خود بسازید. هر روز زمانی را برای مرور کردن آن اختصاص دهید.

صبح ها پس از بیداری و شب‌ ها پیش از خواب، بهترین زمان برای تکرار جملات تاکیدی مثبت است. این کار به تدریج انرژی شما را تغییر می‌دهد و سبب می‌شود خودتان را بیشتر دوست بدارید. در زیر چند نمونه از جملات تاکیدی آورده شده است:

  • من خودم را خیلی دوست دارم
  • من زیبا و توانمند هستم
  • من حتما موفق می شوم
  • من عاشق خودم هستم
عبارت های تاکیدی برای دوست داشتن خود

6.        ظاهر آراسته و تناسب اندام؛ نشانه بیرونی کسانی که خود را دوست دارند

اهمیت به وضعیت ظاهری و جسمانی رابطه مستقیمی با میزان دوست داشتن خود دارد. البته منظور رفتار افراطی و غیر عادی نیست. مثلا منظور این نیست که از لباس های خاص استفاده کنید. یا به دنبال تایید گرفتن از دیگران باشید. ظاهر آراسته سبب می‌شود که بیشتر خودتان را دوست بدارید.

لباسی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید و در آن احساس راحتی دارید. موضوع دیگری که در آراستگی ظاهر اهمیت زیادی دارد، ورزش کردن است. همیشه زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهید. داشتن بدنی ورزیده و متناسب بسیار دوست داشتنی تر از اندامی خموده و نامتناسب است.

اگر به ورزش کردن علاقه ندارید، ورزش های مختلفی را امتحان کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید.

شیک پوشی راهی برای دوست داشتن خود

7.        تغذیه سالم؛ راهکاری موثر برای آنکه خودتان را دوست بدارید

کسی که خود را دوست دارد به سلامت جسمانیش اهمیت می‌دهد. این افرد هرگز اجازه ورود مواد مضر به بدنشان را نمی‌دهند. وارد کردن مواد سالم و مغذی به بدن موضوع بسیار مهمی است. تلاش برای حفط سلامت جسمانی سبب می‌شود تا بیشتر خودتان را دوست بدارید. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، نکات زیر می تواند مفید باشد:

  • در رژیم غذایتان بازنگری کنید
  • لیستی از مواد غذایی که مصرف می کنید تهیه کنید
  • سعی کنید مواد مضر را حذف و یا جایگزین کنید
  • در صورت لزوم با متخصص تغذیه مشورت کنید
نقش تغذیه در دوست داشتن خود

8.        کنترل افکار؛ روشی تاثیر گذار در خود دوستی

در طول روز افکار بسیار زیادی از ذهن ما عبور می‌کند. عمده این افکار منفی هستند. شاید در ابتدا فکر کنیم کنترل افکار دست ما نیست و از توان ما خارج است. اما اینطور نیست. ما افکارمان را با میزان اهمیتی که به آنها می دهیم کنترل می‌کنیم و رشد می‌دهیم.

مثلا هرچه توجه بیشتری به افکار منفی داشته باشیم، قدرتمند تر می‌شوند. هرچه بر افکار مثبت تاکید داشته باشیم، فضای بیشتری از ذهن را به خود اختصاص می‌دهند. راهکار موثر برای کنترل ذهن:

  • افکاری که نمی خواهیم را تغذیه نکنیم: یعنی اهمیت کمتری به آنها بدهیم. هر آنچه که سبب پرورش و تقویت آنها می‌شود را از زندگی حذف کنیم. مثلا قطع رفت و آمد با دوستانی که منفی هستند و یا عدم حضور در گفتگوهای منفی و ناخوشایند.
  • جلوگیری از سرزنش صدای درونی: این موضوع عامل بسیار مهمی است. اشتباهاتتان را بپذیرید. تلاش کنید که آنها را اصلاح کنید. اما خود را پس از هر اشتباه سرزنش نکنید. از الفاظ بد برای خودتان استفاده نکنید. سعی کنید به مرور جلوی صدای ذهنتان را بگیرید. این راهکار سبب می‌شود که پس از مدتی بسیار بیشتر از گذشته خودتان را دوست بدارید و به خودتان احترام بگذارید.
گفتگوی درونی و نقش آن در دوست داشتن خود

9.        اهمیت به توانایی های فردی؛ راهکاری زودبازده در دوست داشتن خود

دفترچه ای تهیه کنید و لیستی از توانمندی هایتان را بنویسید. مهم نیست که این موضوعات چقدر بزرگ یا کوچک باشند. شاید برخی از آنها برای شما کم اهمیت باشند. همه را بدون دخل و تصرف مکتوب کنید. برای دقیق تر شدن لیست به دوران کودکی خود بازگردید. بررسی کنید که به چه موضوعاتی علاقه مند بودید و حس می‌کنید توانایی خاصی در انجامش دارید.

این راهکار به سرعت سبب افزایش عشق به خود می‌شود.  این لیست را به مرور کامل کنید و تلاش کنید که برای پرورش آنها وقت بگذارید.  وقتی خود را فرد توانمندی بدانید، بیشتر می‌توانید خودتان را دوست داشته باشید.

خود توانمندی و اهمیت آن در عشق به خود

10.        ارزش گذاری به دستاوردها؛ موضوعی مهم و تاثیر گذار در خود دوستی

بسیاری از ما دستاوردهای خود را فراموش می کنیم. علت آن این است که ارزش زیادی برایشان قائل نیستیم. محصولات خودتان را ببینید و برای آنها ارزش قائل شوید. این کار سبب افزایش احساس اعتماد به خود در شما می‌شود. زمانی که به خودتان اعتماد کنید، بیشتر خودتان را دوست خواهید داشت. راهکارهای زیر برای ارزش گذاری به دستاوردها پیشنهاد می‌شود:

  1. لیستی از محصولات و دستاوردهای خود در زمینه های مختلف تهیه کنید و به آنها امتیاز دهید. لازم نیست که این محصولات خیلی مهم یا بزرگ باشند. تمام موارد را لیست کنید

2. ظرفی انتخاب کنید و دستاوردهای خود را بر روی کاغذهای کوچک و رنگی یادداشت کنید. کاغذها را داخل ظرف قرار دهید و روزانه به آن ها اضافه کنید. پس از مدتی که ظرف پر شود به حجم بالای دستاوردهای خود پی می‌برید.

عشق به خود با ارزش گذاری به دستاوردها

11.        حذف افراد منفی؛ کاری که سبب می شود بیشتر خودتان را دوست بدارید

ارتباط با افراد منفی سبب حال بد می‌شود. هر چقدر این ارتباط بیشتر باشد، میزان حال بدی که تجربه می‌کنید بیشتر خواهد بود. زیرا این افراد ما را در فرکانس های پایین نگه می‌دارند.  این موضوع احساس عدم رضایت از خود را زیاد می‌کند. در انتخاب دوستان خود دقت کنید. زیرا هرچه حضور افراد منفی در زندگی کمتر باشد، احساس بهتری دارید و بیشتر خودتان را دوست خواهید داشت.

دوری از افراد منفی راهی برای دوست داشتن خود

12.        تصویر سازی مثبت؛ روشی کارآمد برای بیشتر دوست داشتن خود

اغلب تصویری که در ذهن از خود داریم، فردی ضعیف، پر از ایراد و شکست است. اگر می‌خواهید خودتان را دوست بدارید، این تصویر را تغییر دهید. برای تغییر آن لیستی از ویژگی های فردی که دوست داشتید باشید را بنویسید. سعی کنید لیست دقیق باشد و ابعاد مختلف زندگی شما را پوشش دهد. مثلا چه سطح درآمدی داشتید؟ چه لباسی می‌پوشیدید؟ روابط شما چگونه بود؟ و… . 

سپس در ذهن، خودتان با این ویژگی ها را تصور کنید. سعی کنید مداوم این تصویر خیالی را پرورش دهید و با آن ارتباط مثبت برقرار کنید. در قدم بعدی گام هایی که برای تبدیل شدن به تصویر ذهنیتان لازم است بردارید را بنویسید و برای آنها اقدام کنید. از قدمهای کوچک و زود بازده شروع کنید.

تصویر سازی راهکار دوست داشتن خود

بهترین راهکار برای آنکه خودتان را دوست داشته باشید

نمی‌توان گفت بهترین روش برای آنکه خودتان را دوست بدارید کدام است. زیرا میزان عشق به خود در هر کسی متفاوت است. هرچه سطح این احساس پایین‌تر باشد نیاز به تلاش بیشتری برای بهبود آن وجود دارد. اما راه حلهای کلی برای بالا بردن سطح خویشتن دوستی همیشه نتیجه مثبتی بدست می‌دهند و برای همه مناسب هستند. 

کارهایی مثل حذف افراد منفی از زندگی، جلوگیری از سرزنش خود، انجام تمرینات تصویر‌سازی مثبت و یا کاهش گفتگوهای منفی درونی از جمله این راه کارها هستند. برای آنکه خودتان را دوست بدارید، همیشه هوشیار باشید و نگذارید ابعاد منفی و مخرب آن را تخریب کنند.

شما برای دوست داشتن خودتان، چه می‌کنید؟ تجارب خود را با مجله پزشکی در میان بگذارید.

 

منابع: محتوای آموزشی خانم دکتر سوده هروی ( سایت زندگی سالم)

کتاب عاشق خودت باش و خودت را دوست بدار، وحید صادقی

کتاب: خودتان را دوست بدارید  لوییز ال هی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
آشنا
2022-11-28 15:52:39
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون کیانا جاسم پور مقاله ات خیلی خوب بود🙏
کیانا جاسم‌پور
2022-12-05 05:54:41
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون از شما
داغ‌ترین برچسب‌ها