امروز جمعه 9 آبان 1399

مواد غذایی افزایش شیر مادر (بخش دوم)

شنبه 3 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
مواد غذایی افزایش شیر مادر (بخش دوم)

در بخش اول به چند نوع ماده غذایی بسیار موثر برای افزایش شیر مادر اشاره کردیم و در این مقاله می خواهیم به ادامه این مواد غذایی بپردازیم.


هویج

هویج را می توان آب گرفته و در میان وعده ها استفاده کرد. نوشیدن آب هویج بصورت روزانه تاثیر شگفت انگیزی بر میزان شیر مادر دارد.

می تواند کیفیت شیر مادر را بهتر کند.

هویج دارای ویتامین A است که ویتامین A مکمل شیردهی می باشد.

 به جز آب هویج می توان آن را به صورت بخارپز، پوره، داخل سوپ یا حتی خام استفاده کرد.

بهترین میان وعده مخصوصاً در زمستان پوره هویج است که تشکیل شده از هویج، شکر و شیر گرم.




دانه رازیانه

 دانه رازیانه هم باعث افزایش شیر می شود.

دانه رازیانه به سادگی هضم می شود.

دردهای کودک را تسکین می بخشد.

 رازیانه را می‌توان همچون ادویه ها به غذا اضافه کرد.

 همچنین آن را همراه با چای خورد یا چند دانه از رازیانه را همراه با شیر جوشاند و بعد از ولرم شدن نوش جان کرد.

 دانه رازیانه را میتوان به صورت خام و جدا بعد از غذا میل کرد.




 دانه شنبلیله

 شنبلیله مانند دانه رازیانه به افزایش شیر مادر کمک میکند.

می توانید دانه های شنبلیله که جوانه زده اند را به تنهایی یا همراه با شیر بخورید.

دانه شنبلیله کمک می کند تا دچار یبوست بعد از زایمان نشوید.

می توان از دانه های جوانه زده شنبلیله به عنوان طعم دهنده غذا یا چاشنی استفاده کرد.

شنبلیله را می‌توانید با برنج مخلوط کرده و یک نان خوش طعم و خوش عطر برای صبحانه خود آماده کنید.


 کدو

 کدو یکی از سبزیهای بسیار مفید است که مواد مغذی بسیار خوبی دارد.

این سبزی دارای آب زیادی است بنابراین می تواند در دوران شیردهی به تامین آب مورد نیاز مادر کمک کند و باعث افزایش شیر مادر شود.

 هضم کدو بسیار آسان است.

 اگر طعم کدو را دوست ندارید می توانید آن را پودینگ کرده و به عنوان میان وعده مصرف کنید.

نوشیدن آب کدوی تازه سطح قند خون بدن شما را در حالت نرمال قرار می‌دهد. البته حتماً باید کدو تازه باشد.


 برگ ریحان

برگ ریحان را می توان به عنوان یک منبع آنتی اکسیدان نام برد. برگ ریحان به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی در دوران شیردهی شناخته می شود.

 برگ ریحان می تواند سطح ایمنی بدن مادر و کودک را افزایش دهد.

 می توانید برگ ریحان را صبح ها در داخل آب جوش ریخته و به صورت ناشتا استفاده کنید.




 سیر

سیر ترکیبات شیمیایی دارد که می‌تواند کمک خوبی به مادران در دوران شیردهی کند.

مصرف سیر می‌تواند از سرطان مادر و کودک جلوگیری کند.

می‌توانید چند حبه سیر را تفت داده و در سوپ خود بریزید یا اینکه سیر را به عنوان سبزی در کنار غذای خود استفاده کنید.

یک میان وعده مناسب با سیر به این صورت تهیه می شود: تعدادی حبه سیر را برداشته و سرخ کنید مقداری برنج را بخارپز کرده و سپس با سیر های سرخ شده مخلوط کنید. این میان وعده بسیار مقوی، سبب افزایش شیر مادر می شود.


جو

جو هم به افزایش شیر مادر کمک می کند هم آب بدن مادر را حفظ می کند.

جو را می‌توانید جوشاند و جوشانده آن را در طول روز به مراتب استفاده کرد.

جو را می توانید داخل سالاد ریخته و آن را همراه با سبزیجات دیگر استفاده کنید.




 نخود

 نخود در گروه پروتئین ها قرار دارد و به تنهایی می‌تواند میان وعده ای عالی باشد.

 نخود دارای کلسیم B کمپلکس و فیبر است.

بگذارید نخود دو روز خیس خورده و آب آن را چند بار عوض کنید. سپس آن را جوشانده و نخود پخته شده را به سالاد خود اضافه کرده و به عنوان میان وعده نوش‌جان کنید. نخود را میتوان همراه با سیر و آبلیمو هم استفاده کرد.

  

برچسب ها

تغذیه زنان خواص_مواد_غذایی شیرمادر افزایش_شیر تغذیه_وشیردهی نخود شنبلیله هویج

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما