امروز سه شنبه 6 آبان 1399

مواد غذایی افزایش شیر مادر (بخش اول)

شنبه 3 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
مواد غذایی افزایش شیر مادر (بخش اول)

اگر یک مادر شیرده هستید، احتمالا ذهن شما پر از سوال ها و فکر هایی در مورد رشد اصولی و مناسب فرزندتان است. هر مادری دوست دارد بهترین کارها را در راه سلامتی فرزند خود انجام دهد. یکی از مواردی که بیشتر مادران شیرده را نگران می کند این است که شیر او برای فرزندش کم باشد یا آنگونه که باید مواد مغذی را به بدن نوزادش نرساند.

باید بدانید چه مواد غذایی در این دوران به مادر کمک می کند تا شیر سالم تر و بهتری را به کودک خود بدهد. مادر از همان ابتدای تولد کودک، مراقبت خود را از او شروع می‌کند یکی از این راه های مراقبتی، توجه به تغذیه خود مادر است که ارتباط مستقیمی با شیر و او دارد. هر چیزی که مادر مصرف می کند، می‌تواند شیر او را افزایش یا کاهش دهد. می تواند شیر او را بدطعم یا خوش طعم کند.




چگونه می توان شیر را افزایش داد؟

 جالب است بدانید بهترین راه افزایش شیر مادر ارتباط عاطفی و لمسی با نوزاد است. هر چه مادر بتواند به نوزاد خود بیشتر محبت کند، شیر افزایش پیدا می کند. هنگامی که تحریکات عاطفی ایجاد شود، تولید شیر به بیشترین حد ممکن خود می رسد.

اگر شیر شما در حد چشمگیری کم شده بهتر است موارد تغذیه را رعایت کنید. شما می توانید از مواد غذایی ای استفاده کنید که به بیشتر شدن حجم شیر شما کمک می کند. به این نوع غذاها محرک شیر مادر گفته میشود. مادر از همان بدو تولد نوزاد شروع به شیر دادن میکند. و این به شیر دادن می‌کند و تا چند ماه تنها تغذیه نوزاد، همین شیر مادر است و این شیر دادن سلامت مادر و نوزاد را تضمین می‌کند.


 مواد غذایی که بر روی شیر مادر تاثیر مثبت دارند

 طبق تحقیقات انجام شده و تاییدیه متخصصین تغذیه، بعضی از مواد غذایی بر میزان شیر مادر تاثیر مثبت داشته و آن را افزایش می دهند. شیر مادر به تنهایی غذای کاملی برای رشد و سلامت نوزاد است و نمام مواد مغذی را درون خود دارد. این منبع غنی غذایی باعث فعالیت مغز نوزاد می شود. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی مواد غذایی بپردازیم که طبق تحقیقات ثابت شده که می توانند حجم شیر مادر را افزایش دهند.




بلغور جوی دوسر

به راحتی می توان آن را آماده کرد و به عنوان یک وعده غذایی بسیار مفید استفاده کرد.

 بلغور جو دو سر هم شیر را افزایش می‌دهد و هم وزن مادر را کنترل می‌کند.

 بلغور جوی دوسر بسیار انرژی زاست.

 بلغور جو دو سر به راحتی قابل هضم است.

 شما می توانید. بلغور جو دوسر را به جای وعده صبحانه نوش جان کنید.

 اگر دوست ندارید آن را به تنهایی مصرف کنید می توانید همراه با شیر یا بصورت کوکی های جو دوسر استفاده کنید.


 ماهی قزل‌آلا

همان طور که می دانید ماهی قزل آلا حاوی اسیدهای چرب ضروری و امگا ۳ است که هر دوی این موارد هم برای سلامت نوزاد و هم مادر بسیار ضروری و مفید هستند.

اسید های چرب ضروری و امگا ۳ مغزی بوده و کیفیت شیر مادر را بهتر می کنند.

 شما می توانید در هفته سه بار ماهی قزل آلا را در برنامه غذایی مادر شیرده قرار دهید.

ماهی قزل آلا سطح هورمون شیردهی را در بدن مادر افزایش می‌دهد.

بهتر است ماهی قزل آلا را به صورت بخارپز یا کبابی مصرف کنید.




 اسفناج و برگ چغندر

 اسفناج و برگ چغندر حاوی آهن و کلسیم هستند.

 اگر مادری مبتلا به کم خونی است اسفناج و برگ چغندر می توانند به او در این زمینه کمک موثری کنند.

 اسفناج و برگ چغندر ساختمان بدنی کودک را تقویت کرده و او را قویتر می کنند.

 اسفناج و برگ چغندر را می توان به عنوان مواد میکروبزدا استفاده کرد.

 اسفناج حاوی ماده شیمیایی است که می گویند می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

 شما می توانید برگ این دو گیاه را داخل سالاد یا ماست ریخته و استفاده کنید.

می‌توانید آنها را با خمیر یا نان های هندی مخلوط کرده و به عنوان یک وعده غذایی استفاده کنید.

 نکته: اسفناج نباید زیاد و بیش از حد مجاز مصرف شود چون استفاده بی رویه از اسفناج کودک را دچار اسهال می کند.

 

برچسب ها

تغذیه زنان شیرمادر افزایش_شیر موادمغذی بلغورجودوسر ماهی_قزل_آلا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما