امروز جمعه 2 آبان 1399

ساعت غذا خوردن و لاغری

جمعه 2 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
ساعت غذا خوردن و لاغری

کاهش وزن امروزه برای تعداد زیادی از افراد جامعه تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است اما کاهش وزن می تواند راحت تر از تصورات ما باشد. می توان با یک برنامه ی تغذیه ای مناسب و زمان بندی های درست، شاهد کاهش وزن خوبی باشیم.

 برای اینکه لاغر شویم قبل از انتخاب راه های پرهزینه و خطرناک بهتر است اول به دنبال راههای سالم تغییر برنامه زندگی خود باشید. در این مقاله می خواهیم شما را با ساعت های مناسب غذا خوردن که به کاهش وزن شما کمک می کند، بپردازیم.


بهترین ساعت غذا خوردن

عده ای برای لاغر شدن آن قدر بر روی کالری ها تمرکز می کنند که مرتب مشغول چرتکه انداختن کالری‌ها هستند اما از این موضوع غافل می شوند که زمان غذا خوردن، بسیار مهم تر از محتوای غذایی است که استفاده می کنند. بدن ما ساعت و زمان بندی دقیقی برای عملکردهایش در شبانه روز دارد و طبق ساعت و زمان بندی پیش می‌رود. مقدار غذایی که میخوریم و محتویات آن در وزن ما اثر مستقیمی دارد اما ساعت‌هایی که این غذا وارد بدن ما می شود هم بر روی وضعیت بدن تاثیر بسزایی می‌گذارد. زمان غذا خوردن علاوه بر وزن، بر روی بیماری های مرتبط با چاقی، خواب و همچنین سوخت و ساز بدن هم اثرگذار است.




زمان مناسب برای خوردن صبحانه

همانطور که بارها گفتیم صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است و خوردن آن به کاهش وزن کمک می کند. وعده صبحانه مقدار ویتامین، فیبر و مواد معدنی بدن را افزایش می دهد. اینکه در صبحانه چه بخوریم که کاهش وزن داشته باشیم، خود بحث مفصلی است.

کارشناسان تغذیه اصولاً عقیده دارند بهتر است صبحانه شامل پروتئین باشد تا میان وعده های کمتری استفاده کنید یا غلات سبوس دار که می‌تواند کارکرد روده ها را بهتر کند. صبحانه مهم است و باید سرشار از مواد مغذی باشد اما زمان آن هم بسیار اهمیت دارد. بهترین زمان خوردن صبحانه از هنگام بیداری تا یک ساعت بعد است. یعنی بهتر است صبحانه قبل یک ساعت اولیه خورده شود تا انرژی مورد نیاز بدن تامین شود. چندین ساعت مواد غذایی به بدن نرسیده و باید این نیاز هر چه سریعتر برطرف شود. خیلی ها عقیده بر این دارند که بهتر است صبحانه ساعت ۷ صبح خورده شود اما این ساعت بستگی به زمان بیدار شدن شما دارد.

نکته: اگر صبح ها خیلی دیر بیدار می شوید و صبحانه دیر خورده می شود باید بدانید به جای کاهش وزن ممکن است شما را دچار افزایش وزن کند پس بهتر است ساعت خواب شما هم تنظیم باشد.


زمان مناسب میان وعده

میان وعده ها در رژیم غذایی مهمند و کارشناسان تغذیه روی آن تاکید دارند زیرا با استفاده از میان وعده ها میل شما برای وعده های ناهار و شام تعدیل می شود. می توانید نزدیک به ناهار اگر گرسنه هستید، از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و هویج، لبنیات کم چرب و کره بادام زمینی و سیب استفاده کنید.

اگر صبحانه خود را ساعت 7 صبح خورده اید، ساعت ۱۰ صبح می تواند زمان مناسبی برای میان وعده اول باشد. هرچه انتخاب شما به سمت مواد غذایی باشد که نیاز به جویدن دارند، سیری طولانی مدت تری را تجربه می کنید.


 زمان مناسب برای ناهار

بهتر است برای ناهار غذاهای مانند مرغ، ماهی، گوشت های کم چرب یا بدون چربی و از روغن های سالم مانند روغن زیتون و روغن آووکادو استفاده کنید. روغن های سالم باعث جذب ویتامین های محلول در آب می شوند مانند ویتامین‌های D ,A. اگر در وعده ظهر غذاهای سرخ کرده بخورید، تنبلی شما درعصر را در پی دارد و هضم آهسته ای دارند. بهتر است غذای مناسبی را انتخاب کرده و حدود ساعت دوازده و نیم ناهار خود را میل نمایید.




ساعت مناسب عصرانه

اگر ساعت ۱۲ ونیم ناهار خود را خورده اید حدود ساعت 4 بعد از ظهر به یک میان وعده نیاز دارید. میان وعده ای مانند پنیر و یک بخش میوه، ماست کم چرب، شیر و غیره. زمان میانبر اگر ۳ تا ۴ ساعت بعد از ناهار باشد قند خون شما تنظیم می شود. چون با گذشت این زمان سطح قند خون شما کمی افت می‌کند و دچار استرس می شوید. با خوردن میان وعده قند خون متعادل شده و استرس شما هم از بین می رود.


زمان مناسب خوردن شام

اگر در وعده صبحانه موادی که در برنامه خود قرار می دهید بسیار مهم است، در وعده شام زمان خوردن آن بسیار مهم تر از وعده های دیگر غذایی است. عده ای تصور می‌کنند حذف کردن وعده شام می تواند به لاغری آنها کمک کند اما این یک تصور اشتباه است و بهتر است به جای حذف شام، ساعت آن را به مدیریت کنید. ساعت مناسب خوردن شام 7 بعد از ظهر است. بهتر است یک چهارم بشقاب شما پروتئین باشد، یک چهارم سبزیجات، یک چهارم غلات و یک چهارم می تواند چربی های سالم باشد.


میان وعده قبل از خواب

یک میان وعده دیگر می‌ماند که میان وعده قبل از خواب است. با ساعت هایی که در بخش های قبل گفته شد این میان وعده بهتر است قبل از ساعت ۱۱ شب میل شود. این میان وعده باید مواد غذایی خیلی سبک را شامل شود مانند برشهای سیب همراه با دارچین، تا هم احساس سیری داشته باشید و هم نیاز به هضم زیادی نداشته باشد.




توصیه ها

  • برای رسیدن به وزن ایده‌آل بهتر است زمان بندی های خود را مشخص نموده و طبق آن جلو بروید.

  • هر روز در زمان‌های مشخص غذا بخورید.

  • زمان صبحانه آغازگر برنامه غذایی شما است سعی کنید آن را به خوبی شروع کنید.

  • ناهار را کامل بخورید اما وعده شام سبک باشد.

  • بعد از ساعت ۷ شب با خوردن شام دیگر چیزی نخورید.

  • سعی کنید ۸ ساعت کامل بخوابید. هرچه دیرتر بخوابید بدن شما تمایل به مصرف مواد غذایی بیشتری دارد.

  • ورزش را در برنامه خود قرار دهید.

  • پس از ورزش می‌توانید شیر کم چرب، سفیده تخم‌مرغ بخورید و ۴۵ دقیقه بعد از ورزش کردن می توانید غذای خود را بخورید تا به ترمیم عضلات شما کمک کند.

  

برچسب ها

تغذیه زندگی سالم رژیم_لاغری تناسب_اندام لاغری تغذیه_مناسب زمانبندی_غذاخوردن صبحانه میان_وعده

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما