منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
روانگردان LSD

روانگردان LSD

تاریخ انتشار:
30 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
8 اسفند 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

روانگردان لایزرژیک اسید دی اتیل آمید (LSD)

ال اس دی یک روانگردان نام آشنا و قوی است. همانطور که از اسم آن مشخص است، روانگردان ال اس دی از اسید لایزرژیک ساخته می شود و از قارچی به دست می آید که بر روی چاودار ها رشد می کند. برای اینکه آگاهی خود را در مورد روانگردان ال اس دی بالا ببرید و بتوانید خود و خانواده خود را در برابر خطرات این دارو محافظت کنید، با ما همراه شوید.

نام عمومی: لایزرژیک اسید دی اتیل آمید (LSD)

 نام خیابانی و رایج: این روانگردان بالای ۸۰ نام خیابانی دارد که مهمترین آنها بلوتر، سید، اسید، دوز، عکس های بنفش و غیره است. این قرص روانگردان در سال ۱۹۳۸ برای اولین بار ساخته شد. این روانگردان به شکل کریستالی تولید می شود و سپس با مواد دیگر مخلوط شده و یا به شکل مایع رقیق می شود تا در فرم هایی با قالب های مشخص منجمد شود.

ظاهر ال اس دی

ال اس دی بدون بو و رنگ است با طعمی متمایل به تلخ. ال اس دی بیشتر به شکل قرص در مکعب های اندازه قند یا مربع های ژلاتینی نازک و در بیشتر مواقع به شکل کاغذ بلوتر در بازار یافت می شود. برگ های نازک با ال اس دی اشباع، پوشیده شده اند که روی آنها طرح های رنگی و آثار هنری قرار دارد. هر شکل به اندازه یک چهارم اینچ مربع است و دوز های هر فرد را مشخص می کند.

 اثرات ال اس دی

ال اس دی از روان گردان هایی است که اثرات متفاوتی را نشان می دهد و گاهی غیر قابل پیش بینی می باشد. معمولاً نیم ساعت تا یک ساعت و نیم پس از مصرف، اثراتش را نشان می دهد. اثرات این روانگردان ممکن است با تغییرات شدید خلق و خوی شروع شود. مصرف کننده در آن واحد چند احساس مختلف را تجربه می کند یا این که مرتب از حس و حالی به حس و حال دیگر می‌رود. اگر دوزهای مصرفی زیاد باشد، توهم و اختلالات بصری هم بوجود می‌آید.

در مورد اثرات فیزیکی این روانگردان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  گشاد شدن مردمک های چشم

  •  بالا رفتن دمای بدن و تعریق زیاد

  • حالت تهوع

  • بالا رفتن سطح قند خون

  •  ضربان قلب بالا

  •  اختلال در خواب

  •  خشک شدن دهان و لرزش

مصرف کننده این روانگردان ممکن است عمق و زمان را نتواند تشخیص دهد یا اینکه اندازه اشیا را به شکل حقیقی نبیند. حرکت ها و رنگ ها برای او به صورت غیر واقعی در می آیند و دچار اختلال در احساسات می‌شوند. مثلاً ممکن است احساس کند که صدای رنگ‌ها را می شنود و می تواند شکل صداها را ببیند.

این حالت های توهمی بسیار ترسناک است و در فرد مصرف کننده ایجاد وحشت می کند. بعضی از مصرف کنندگان که این دارو را در دوز بالا استفاده می‌کنند، ممکن است ترس از دیوانگی و مرگ را هم تجربه کنند. کسانی که ال اس دی را تجربه کرده‌اند از آن به “سفر یا تیریپ” نام می برند.

 اگر اثرات ال اس دی بر روی مصرف کننده شدید باشد، از آن به عنوان سفر بد یاد می شود. اثرات ال اس دی طولانی هستند و ممکن است در دوزهای بالا تا ۱۲ ساعت طول بکشد.

خطرات سلامتی

افرادی که ال اس دی را مصرف می کنند نمی توانند به صورت منطقی شرایط را درک کرده و قضاوت درستی کنند و خطرات را متوجه شوند. به همین دلیل در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند و حتی می تواند منجر به مرگ شود. پس از مصرف ال اس دی، فرد مصرف کننده ممکن است دچار یک افسردگی و اضطراب حاد شود یا حتی فلش بک به گذشته داشته باشد. این حالت می تواند خوشایند نباشد. اثرات مصرف این روانگردان به این زودی از بین نمی‌رود و تا ماه ها پس از مصرف آن هم ادامه دارد.

بازگشت به گذشته

سفر به گذشته بسیار ناگهانی اتفاق می افتد. اگر استفاده از آن به صورت مداوم باشد، فرد را دچار مشکلات اساسی و روانی می کند. این بازگشت به گذشته بیشتر در افرادی دیده می‌شود که مشکلات فردی زیادی دارند. البته افراد سالم هم که از این روانگردان استفاده کرده‌اند، گاهاً بازگشت به گذشته را تجربه کرده‌اند.

سفرهای بد ال اس دی و بازگشت به گذشته تنها قسمتی از کابوس اثرات مخرب به ال اس دی است. طبق گزارشات رسیده تعداد زیادی از مصرف کنندگان روانگردان ال اس دی مشکلات روحی روانی طولانی مدتی را مانند اسکیزوفرنی یا افسردگی بسیار شدید تجربه کرده اند

ال اس دی به گونه ایست که بدن به سرعت به دوز آن عادت می کند و برای اینکه مصرف کننده بتواند به حالتهای اولیه برگردد مجبور است دوزهای بالاتری را استفاده کند و چون اثرات ال اس دی غیرقابل پیش‌بینی است، خطرناک‌ترین حالت را بوجود می آورد.

با توجه به خطراتی که ال اس دی ایجاد کرده است محدودیت هایی در دسترسی به آن فراهم شده که این محدودیت، باعث شده جوانان کمتر به سمت مصرف آن بروند. در نظرسنجی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد متوجه شدند که دسترسی آسان به ال اس دی از 19.4 درصد به 12.9 درصد رسیده است و متاسفانه طبق همین تحقیق ۷۰ درصد از جوانان بالای ۱۲ سال که این روانگردان را مصرف کرده‌اند دچار آسیب‌های بسیار جدی شده اند. آمار نشان می دهد که مسئولین امر آموزش توانسته اند تا حدودی جوانان را از خطرات بسیار شدید ال اس دی آگاه کنند.

حرف آخر

افرادی هستند که می گویند اگر در مورد مواد مخدر با نوجوانان و جوانان صحبت شود، آنها کنجکاو می شوند تا آن مواد را امتحان کنند اما باید بدانیم که ناآگاهی نوجوان می‌تواند این صدمات را به سلامت جسمی و روحی او وارد کند. بهتر است در مورد تمامی مواد روانگردانی که وارد بازار می‌شود، آگاهی داشته باشیم و در مورد عوارض و خطرات مصرف آنها با نوجوان و جوان خود صحبت کنیم و به او آگاهی‌های لازم را بدهیم.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها