امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

بدنسازی و قد کودک و نوجوان

سه شنبه 29 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
بدنسازی و قد کودک و نوجوان

 دغدغه ای که امروزه بسیار به چشم می خورد این است که "آیا تمرینات بدنسازی اثری منفی بر رشد قدی کودکان و نوجوانان دارد یا خیر؟" تصوری که در بین عموم مردم وجود دارد این است که فکر می کنند تمرینات بدنسازی باعث می شود تا کودک یا نوجوان، قد کوتاه شود.

ما می خواهیم در این مقاله مسئله تاثیر تمرینات بدنسازی بر روی قد را بررسی کرده و به جواب درست و علمی در این رابطه برسیم. سوال ها و نگرانی های زیادی در این مورد وجود دارد. آیا تمرینات بدنسازی فرزند ما را قد کوتاه می کند؟ آیا این طرز فکر یک تصور قدیمی و منسوخ است؟ تحقیقات انجام شده نمایانگر این است که اگر عوامل دیگری چون خواب و تغذیه نوجوان و کودک، درست باشد و تمرینات بدنسازی زیر نظر یک فرد آگاه و متخصص انجام شود، اثر منفی بر رشد قدی او نمی گذارد.

این تمرین ها اگر به درستی انجام شود می توانیم شاهد رشد مثبتی در قد فرزند خود باشیم. به طور مثال اگر یک دختر ۹ ساله تمرینات بدنسازی را انجام دهد و در کنار آن خواب و تغذیه خوبی داشته باشد و تمرین بر طبق فیزیک بدنی او باشند، اگر قرار است در طول مدت ۱۰ ماه بدون این تمرین ها 5/1 درصد تراکم استخوانی داشته باشد، با وجود این تمرین ها تراکم استخوانی او به ۶ درصد خواهد رسید. دلیل این اثر مثبت را می‌توان افزایش سطح ترشح هورمون های رشد دانست که توسط این ورزش ها تحریک شده و بیشتر ترشح می شوند.




نقش تمرینات قدرتی در جلوگیری از صدمات

آکادمی طب اطفال آمریکا (AAP) تحقیقاتی را انجام داده اند که بر اساس نتیجه آنها در یافتند تمرین های قدرتی یا همان بدنسازی برای کودکان ۸ سال به بالا ایمن هستند. (البته استثناهایی هم وجود دارد که در همین مقاله در مورد آن‌ها هم صحبت می‌کنیم.) بر طبق این تحقیقات روشن شدطبق گزارشات سالانه حدود سه و نیم میلیون مصدومیت در مورد کودکان گزارش می شود که بر طبق تحقیقات انجام شده، تمرین های قدرتی می توانند با استحکام بخشیدن به بدن کودک، از این صدمات جلوگیری کنند یا درصد آن را پایین تر بیاورند.

تمرینات بدنسازی، قدرتی و استقامتی در جوانان باعث ایجاد یک فرم بدنی مطلوب و همچنین کارکرد بهتر قلب آنها می‌شود. همچنین تمرینات قدرتی که با برنامه درستی انجام شود، سطح کلسترول خون را تنظیم کرده، تراکم استخوان را بیشتر کرده و همچنین باعث سلامت روحی و شادابی فرد می شود.


تمرینات مناسب بدنسازی برای کودک و نوجوان

 مسلماً تمرینات بدنسازی یک کودک یا نوجوان با افراد جوان و میانسال متفاوت است. کودک و نوجوان با سطح انرژی بالا و شادابی زیاد را نمی توان مجبور به انجام تمرینات سخت و کسل کننده بدنسازی کرد و مسلماً اگر برنامه درستی باشد کودک و نوجوان این تمرینات را با شادابی و انرژی ویژه خود انجام می دهند.

ورزش های کراس فیت برای این دوران توصیه بسیار خوبی است. کراس فیت شامل تمرین های قدرتی، انفجاری، وزنه برداری های سنتی، پلایومتریک، ورزش های سرعتی، ورزشهایی چون بارفیکس و تمرینات استقامتی است. در کراس فیت تنوع، شادی و تحرک بسیار زیاد است. این ورزش نوپا با استقبال بی نظیر توسط کودکان و نوجوانان مواجه شده است و ورزش های بدنسازی را برای آنها جذاب کرده است. مربی می تواند این ورزشها را هم با تنوع بیشتر و جذابیت بالاتری برای کودکان اجرا کند.


 چه کودکانی نمی توانند ورزش های قدرتی را انجام دهند؟

محققان آکادمی طب اطفال آمریکا بر این عقیده اند که کودکان و نوجوانانی که شرایط زیر را دارند بهتر است این ورزش ها را انجام ندهند و برای ورزش کردن حرکت های ساده تری را انتخاب کنند:

  •  کودکانی که فشار خون بالایی دارند و کنترل نشده است.

  •  کودکانی که اختلالات تشنجی دارند.

  •  کودکانی که سرطان دارند و تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند.




 قد کودک و نوجوانی که تمرینات بدنسازی را انجام می‌دهد وابسته به تغذیه است!

 همانطور که بارها در مقالات خود اشاره کرده‌ایم، تغذیه مهمترین نقش را در رشد کودک و نوجوان دارد. تغذیه یعنی رسیدن مواد مغذی و املاح به بدن به میزانی که نیاز دارد. در سن رشد و بلوغ نقش تغذیه بسیار پررنگ تر شده و حیاتی می شود. کودک و نوجوانی که ورزش های بدنسازی را انجام می دهد مسلماً نیازش به این مواد مغذی و املاح بیشتر می‌شود و باید در برنامه غذایی او این موضوع رعایت شود.

اگر بدن نتواند این مواد مغذی و املاح را دریافت کند، رشد کودک دچار مشکل شده و حتی ممکن است بسیار کند شود. از طرفی هم کودک و نوجوانی که پس از ورزش های بدنسازی بی رویه غذا می خورند خطر ابتلا به چاقی در آنها بیشتر می شود. در نتیجه داشتن یک برنامه تغذیه دقیق و تخصصی برای کودک و نوجوان نقش حیاتی در روند رشد و سلامت او دارد.


 با یک برنامه دقیق پیش بروید

 همان طور که خواندیم تمرین های بدنسازی در سن کودکی و نوجوانی بدن را مقاوم کرده و از آسیب دیدگی جلوگیری می کند اما باید همراه با آن برنامه ورزشی و تمرینی و برنامه تغذیه مناسبی هم باشد. بهتر است در این زمینه از متخصصین ورزشی و تغذیه کمک بگیرید تا مطمئن شوید دیگر خطری سلامت کودک شما را تهدید نمی کند.

 دکتر آوری فایگنبام از دانشگاه ماساچوست می گوید: "این تصور عامه مردم به اینکه تمرینات بدنسازی موجب توقف رشد و قد کوتاهی در کودکان و نوجوانان می‌شود، یک کج فهمی است که منشاء آن ناآگاهی مردم است." او عقیده دارد تغذیه سالم در کنار این تمرین ها به کودک و نوجوان کمک می‌کند تا به قد نهایی خود رسیده و بدنی سالم داشته باشند. اما اگر تغذیه ناسالم باشد احتمال توقف رشد قدی وجود دارد.

  

برچسب ها

کودکان تناسب_اندام نوجوان تراکم_استخوان قدکوتاهی ورزش_وقد بدنسازی_وقد تمرینات_بدنسازی کراس_فیت وزنه_برداری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما