امروز جمعه 9 آبان 1399

راهکارهایی برای چاقی

سه شنبه 29 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
راهکارهایی برای چاقی

وضعیت بدن یک عامل موثر در اعتماد به نفس هر فرد می باشد. اگر این تناسب به هم ریخته باشد و به شدت کم یا زیاد باشد، جز بحث روانشناسی و اعتماد به نفس، مبحث بیماری هم پیش می آید. این روزها افراد به راحتی. توسط ظاهرشان قضاوت می شوند و این دیدگاه باعث شده افراد بیشتری به سمت رژیم های لاغری یا چاقی بروند.


وضعیت بدن

اگر بخواهیم وضعیت بدن را از نظر تغذیه دسته بندی کنیم، سه دسته خواهیم داشت: افرادی با سوء تغذیه، با تغذیه طبیعی و با تغذیه بیشتر از اندازه مورد نیاز) برای این که وضعیت بدن یک فرد را مشخص کنیم، پرکاربردترین راه، اندازه گیری شاخص توده بدنی (BMI) است.

برای به دست آوردن BMI وزن به کیلوگرم را به توان ۲ برسانید و جواب را تقسیم بر قد به متر کنید. با توجه به عدد به دست آمده مشخص می شود شما در محدوده طبیعی یا دارای اضافه وزن یا کمبود وزن، هستید.


دلایل لاغری

همانطور که مشاهده می کنید چاقی و شیوع آن تعداد زیادی از مردم را درگیر خود کرده است اما در بین همین افراد که با بودجه و تلاش زیاد می خواهند از دست اضافه وزن خود رها شوند، افرادی هم هستند که تلاش می کنند برای اینکه حتی یک کیلو گرم به وزن خود اضافه کنند و گاها پیشرفتی هم ندارند. ما در این مقاله می خواهیم راه های اضافه کردن به وزن را به شیوه ای سالم بررسی کنیم. اگر BMI شما کمتر از ۵.۵ کیلوگرم بر متر مربع است، می‌تواند شما را لاغر نامید. علت های لاغری در هر فرد متفاوت است. علت هایی که از پرکاری تیروئید هستند تا سوء تغذیه.

برای اینکه بتوانید لاغری خود را شکست دهید و به وزن دلخواه برسید، در گام اول باید علت لاغری خود را پیدا کنید. بطور مثال اگر پرکاری تیروئید دارید میتوانید زیر نظر پزشک متخصص میزان در یافت. داروها را به گونه‌ای تنظیم نمایید که جلوی لاغری مفرط شما گرفته شود.

بیشترین دلیل لاغری برنامه ی غذایی نادرست و دریافت کالری کمتر از میزان نیاز بدن می باشد. اما می توان به دلایل زیر هم اشاره کرد:

  • فعالیت زیاد

  • استرس و افسردگی

  • اشکال در هضم و جذب مواد غذایی

  • بیماری هایی مثل سل و سرطان

  • کم خونی

  • وجود اختلالات هورمونی مانند تیروئید و دیابت

  • عوامل آب و هوایی




راهکارهایی برای اضافه وزن

افزایش وزن با ریتمی آرام

چه در مورد افزایش وزن چه در مورد کاهش وزن همیشه باید به این نکته توجه کنیم که این روند آرام پیش برود تا همیشگی باشد. برای افزایش وزن مقدار ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه تعیین شده است و اگر بیشتر از این مقدار باشد، می تواند برای سلامت شما خطری جدی به حساب بیاید.


استفاده از پروتئین

در برنامه غذایی هر فرد باید مقدار کافی پروتئین باشد. این مقدار پروتئین حداقل ۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن فرد است. وجود پروتئین الزامی است تا در زمانی که فرد می خواهد وزن خود را اضافه کند این عضله ها باشند که رشد میکنند نه چربی ها.


در استفاده از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها دقت کنید

رژیم هایی که برای افزایش وزن، شما را تشویق می کنند که خوردن کربوهیدرات و چربی را زیاد کنید، اصولی نیستند چون هدف ما ساخت و افزایش بافت عضله است نه چربی! در نتیجه باید در خوردن مواد غذایی با چربی یا کربوهیدرات بالا دقت کنیم.


استفاده از میوه و سبزیجات

استفاده از میوه و سبزیجات در تمامی رژیم های غذایی چه برای چاقی و چه برای لاغری توصیه می شود. میوه و سبزیجات تحریک کننده اشتها هستند و به دلیل ویتامین هایی که به بدن می رسانند، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند و به دنبال آن اشتهای ما را بیشتر می کنند.


غذا های پرکالری اما کم حجم

بهتر است در رژیم های افزایش وزن از غذاهای کم حجم اما پرکالری استفاده کنیم چون با مصرف حجم کم کالری مناسبی را دریافت می‌کنید. اصولاً معده افرادی که لاغر هستند، ظرفیت تحمل غذایی با حجم بالا را ندارد.


ظاهر غذا ها را زیبا کنید

همانطور که می دانید هر چه ظاهر یک غذا زیباتر باشد اشتهای انسان بیشتر تحریک می شود پس بهتر است به ظاهر غذای خود اهمیت بدهید.


از ورزش کردن غافل نشوید

ورزش کردن همان گونه که کاهش وزن کمک میکند در افزایش وزن هم. نقش مثبتی دارد. شما می توانید با ساخت یک توده عضلانی و بالا بردن ساخت و ساز بدن وزن خود را بالا ببرید.




صبحانه وعده ای طلایی

 مصرف کامل صبحانه بسیارضروری است. بعد از چند ساعت خواب و نرسیدن مواد غذایی به بدن صبحانه می‌تواند دوباره بدن را به حالت عادی برگرداند و از تخریب ماهیچه ها جلوگیری کند. در حقیقت خوردن صبحانه ای کامل هم مانند ورزش، هم به افراد چاق و هم افراد لاغر توصیه اکید می شود.


بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید

در رژیم های لاغری و چاقی نقش اصلی به عهده تغذیه است اما اگر از لاغری مفرط رنج میبرید، یک روانشناس می تواند کمک بزرگی برای شما باشد. یک عامل لاغری های مفرط نشات گرفته از وسواس و استرس زیاد است که با کمک یک روانشناس می‌توان آنها را درمان کرده و به همان اندازه اشتهای بیشتری پیدا کنید.


آزمایش های انگلی

گاهی دیده می شود افرادی بسیار زیاد می خورند اما لاغرند در اینجا می‌توان به عفونت‌های انگلی فکر کرد. بعضی از انگل ها مانع جذب مواد غذایی از دیواره روده می شوند که همین باعث لاغری میشود. در نتیجه انجام آزمایش انگل درقدم اول بسیار لازم و ضروری است.


درمان دارویی

در کنار تمام این مواردی که توصیه شد میتوان زیر نظر پزشک متخصص مکمل های افزایش وزن را هم استفاده کرد اما بهتر است این راهکار در انتها و اگر به جواب مناسب نرسیدید استفاده شود.

نکته: همانطور که همیشه می‌گوییم تمام این مطالب به صورت یک توصیه است و بهتر است گام به گام انجام دادن آن زیر نظر یک فرد متخصص یا پزشک مربوطه باشد. هرگز هیچ کاری را که مربوط به سلامت شماست خودسرانه انجام ندهید!

  

برچسب ها

تغذیه زیبایی تناسب_اندام لاغری سبزیجات کاهش_وزن BMI چاقی پرکاری_تیروئید پروتئین

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما